Å binde buketter fra hagen - Inspirasjon

Bukett
Bukett kjøpt i Blomsterhagen september 2013 og gitt til fine mannen i Bestefarhagen!

Sept. 2013 Blomsterhagen
For 2 uker siden, en fredag besøkte jeg igjen Blomsterhagen på Abildsø i Oslo.
Der kjøpte jeg en nydelig liten bukett med blomster dyrket på gården.
Også ble jeg syk.
Mer eller mindre siden da, har jeg ligget i sengen og stirret på buketten fra alle kanter. Den hadde ranukler, tulipaner, praktmarikåpe og en masse lys blå akeleier. Det meste er blomster jeg har i min egen hage, men som jeg aldri i verden ville tenke på å sette sammen.
Som regel henter jeg inn et par små blomster og putter dem halvmotivert i en litten vase.


Etter å ha studert buketten nøye i 2 uker har jeg kommet frem til følgende:
* Jeg må oftere til Blomsterhagen på Abildsø
* Jeg skal lære å lage mine egne buketter, både til meg selv og til folk jeg besøker
* Jeg skal dyrke mer blomster til å ta inn, ikke for å bare se pene ut i beddet

I dag holdt innehaverene i Blomsterhagen åpen dag. Både omvisning på dyrkningsområdene og en liten introduksjon til blomsterbinding. Gosh så stas.
Jeg jobbet i blomsterbutikk i min ungdom så noe grunnleggende har jeg fra før. Så om jeg dyrker litt andre blomster og bladplanter i både bedd og kjøkkenhage, så bør jeg vel på sikt klare å sette sammen noe fint.
Åpen dag Blomsterhagen på Abildsø Juni 2015

Dyrker du noe du liker å lage buketter av?
Har du noen plantetips eller dyrketips så håper jeg du kommenterer under!

I kveld har jeg sittet på Youtube og lett etter mer innspirasjon.
Her er noe av det jeg likte best:
Sarah Raven viser hvordan hun bruker silmetoden til å sette sammen en vakker vilter bukett


Her er to karer som viser den klassiske spiralmetoden og lager bukett med blomster jeg allerede har i min hage!


Jeg har også laget en innspirasjonstavle på Pintrest og håper du vil ta en titt og kanskje også legge til pins du tenker passer inn der.


Her er noen tips jeg har snappet opp igjennom dagen: 
1. Fjern alle blader og knopper under bindestedet
2. Ha mye grønt, kanskje like mye grønt som blomster. Dette for at blomstene skal komme mer til sin rett og buketten virker ryddigere selv med mange forskjellige blomster
3. Bruk gjerne sitronbrus i vannet
4. Det er lettere å få en fin bukett om vasen er vid i bunnen og dermed tillater spiralteknikk i stede for å klemme blomstene slik at de blir stående rett opp og ned.
5. Cut and Come again planter kan være lurt å ha i hagen
6. Bringebærgrønt, blåbærris og mynte er grønnt som er lett å få tak i og som egner seg godt i buketter
7. Klatre/slyngblomster egner seg meget godt i bukett (Clematis, eføy, kaprifol)
8. Duftende blomster / blader er veldig effektfullt
9. Syriner står bare noen få dager... 

Kommentarer

hagen vår sa…
Hei!
Man blir veldig imponert over hvor enkelt og vakkert det kan bli.
For to år siden var vi i Karen Blixen sin hage på Rungstedlund i Danmark. Hun hadde en egen skjærehage og tok inn blomsterbuketter som hun gjorde utrolig vakre blomsterbuketter av. I dag er det museum og de prøver å fortsette i hennes ånd. Jeg ble så inspirert, og det var plutselig ikke vanskelig å lage blomsterbuketter da jeg kom hjem, men det varte ikke så lenge. Det handler om å se og bli minnet om mulighetene. Anne
Lin sa…
Anne:
Ja sant?
Jeg skal ut å plukke endel før en fest på mandag, men er redd jeg må handle inn litt i tillegg. Håper jeg finner noe med viltert utseende! ;)

Vi får forsøke å minne hverandre på å plukke inn!
Kathrine sa…
Så flott! Før jeg begynte på Statens Håndtverk- og Kunstindustriskole, hadde jeg en tegnelærer som sa at jeg måtte bli blomsterdekoratør:) Det ble jeg jo aldri.
Men etter at jeg fikk min egen hage, har jeg laget masse buketter.Pluss alle villblomsterbukettene da.
Tenker fortsatt på hva tegnelæreren min sa den gang for 35 år siden. Artig å gi bort flotte buketter når en går på besøk, eller bare sette en på bodet eller i vinduet.
Fin dag til deg:-))
Maria sa…
Jeg lager aldri buketter; jeg tar knapt inn blomster, annet enn de som har knekt av en eller annen grunn.
Så for meg var dette superinspirerende! Silmetode - og kuttehave er to ting jeg m få med meg videre. Tusen takk for inspirasjonsinnlegg!