Fantastiske Glas-go


Ja så har jeg endelig fått vært på turen min dah. Det var virkelig en stor opplevelse. Jeg var litt engstelig før jeg dro, litt sånn urolig i magen for at jeg lurte meg selv inn i ei felle. Nå i ettkant kan jeg bare slå fast at jeg har helt rett! Jeg liker å reise alene, og Glasgow sto virkelig til forventningene. Også ble jeg forelsket. Totalt... slik forelskelser skal være. Fort, hardt og altoppspisende forelsket i fantastiske Charles Rennie Mackintosh.

Design
Det hele begynte i en tidlig morgenstund i min leten etter Buchanan Bus Station, og etter å ha trasket bare 30 meter fra hotellet kom jeg til et veldig pussig bygg. Jøss, tenkte jeg. Hva i all verden er dette dah? Jeg elsker smijern brukt på en god måte og her ble jeg virkelig tilfredstilt. Bygget er Glasgow School of Arts. Dagen etter tilbrakte jeg to timer inne i skolen og fasinasjonen nådde nye høyder :) Uff dette var ikke i planen min. Jeg fikk plutselig behov for å omdefinere hele helgen, men klarte etter endel diskusjoner å komme frem til at jeg kunne komme tilbake for mer C.R.M. senere.

Løk
Jeg fikk handlet masse deilig løk. 298 for å være eksakt, og som min sønn sa; "Mamma er gæærn". Joda... stemmer nok det. Også fikk jeg handlet en hel masse klær. Overvekt hos Ryanair fikk jeg også! Men det var det verdt! Dog handlet jeg kun 2,3 kilo løk. Jeg har lov å ha med 3 kilo. Synd! Må kjøpe meg en sånn litten reisevekt. Lite frø å få tak i!

Shopping
Shopping i Glasgow var veldig bra, DOG Buchanan galleries, St. Enoch, Princes Square og The Barras var "waste of time" for meg!
Argyle street og West End derimot var vel verdt tiden. Oasis er mye bedre der enn her, Top Shop som vanlig topp!, Gap, Marks & Spencer og andre større ligger pent på rekke og rad i Argyle Street.
West End hadde følgende fint å gjøre; Botanisk hage, Oran Mor (kirke som er omgjort pub), Pink Poodle (kule klær), liten trang gågate rett på nedsiden av t-banestoppet. Her ligger også en søt litten kino som har vin og ølservering og ekstra gode seter. Popp innom tidlig og bestill billetter.

Film/Kino
Og når det gjelder film og kino er det jo sååå kult å kunne se filmer som kommer til Norge om 1/2 år eller to. Jeg så 3 filmer og koste meg kongelig på Cineworld (19 store saler) i samme gate som jeg bodde. Altså Renfrew St. Dette er en parallell gate til Sauchiehall St.
Hotellet mitt har jeg skrevet review på her >
Ikke magisk, men praktisk og rent.

Jeg besøkte to hagesenter.
1. Caulders i Kirkintilloch
Veldig greit, litt sjeldne arter å finne. Jeg handlet løk og det var ikke enormt utvalg, men noen små skatter fant jeg.
2. Dobbies i Millgavie ("Mill-gaj")
Veldig stoort og litt sånn Plantasjenpreg. Mil på mil med løk. Ikke så mange sjeldenheter, men mange flere tulipaner og narcisser enn jeg noen gang har sett. Alle Allium typer bortsett fra Ambassador som var den jeg var på jakt etter.
Ta gjerne kontakt med meg om du skal på hagetur til Glasgow, jeg har mange flere tips :)

Jeg fant også ut at skottene er minst like dyktige på godt mørkt øl som engelskmenn og irer. Ikke noe kjedelig lager på meg nei. Masse digg og tonner av lokale merker å velge mellom.

Må også få sende en svær takk til forumdeltakerne på Tripadvisor Glasgow forum. Utrolig mange gode tips fort. Det er virkelig et bra sted å finne tips (dog er funksjonaliteten på forumet elendig).

Og hvis du lurer på hva jeg har gjort i Scotland og hvor bildene er, så er de her (klikk på bildet for å se større):

Kommentarer