Tulipaner - Notater

Bildet over er Praestans 'Fusilier'

Jeg har lest meg opp på tulipaner og her er notater fra “studiene”. Jeg har bladd i Gardners World, Hagen for alle, div hagebøker samt hagetidend. Jeg vil ikke at dere bruker dette som noen fasit, dette er mine notater, så ta det for det det er ☺

Setting:
September/oktober
Løkene settes 10-15 cm dypt avhengig av løkstørrelsen, jo større jo dypere. Man kan enten plante I jorden, eller legge løkene oppå jorda og legge over 10-15 cm jord.
Større mellomrom mellom løkene enn løkene selv er store.
Gjødsle løken kun dersom den ikke har etablert røtter.
Merk løkenes plassering med skilt.

Opptak:
Tulipaner er egentlig litt varmekrevende, og vil ofte ikke klare å modnes nok ila en sommer. Mange tar derfor opp tulipanløkene rett etter alt er visnet ned, eller før. Dersom de tas opp før de er visnet, må de få ligge med blader og stengel i luftige omgivelser til alt er tørket inn. Løken henter kraft og energi fra blad og stilk og lagrer det i løken.
Når man tar opp løken etter blomstring vil løken ha produsert sideløker. Disse vil blomstre etter 2-3 år.
Mange velger å bare la løkene stå i fred hele sesongen, da vil de stort sett blomstre I 3-5 år før de gir seg.

Sorter:
Tulipaner kommer I enkle tidlige, doble tidlige, enkle sene og dobbel sene.
Det finnes også frynsetulipaner som har en frynset kant øverst på kronbladene, samt papegøye tulipan som har lett skrukkede blader, særlig rundt kanten. Liljetulipan som ser ut som lilje I formen, dvs at kronbladene vipper ut øverst. Botaniske tulipaner/villtulipaner trives best i steinbedd eller andre tørre områder med god drenering. Disse er ofte mindre og har få kronblader, ofte tofargede kronblader.

Erfaringer:
Jeg har følgende erfaringer med tulipaner:

• Tulipa Tarda (botaniske) Søte små lave gule og hvite tulipaner, lett å få til, men ikke så fantastiske som på bildet på pakken ☺ Kommer nok ikke til å sette denne igjen i ny hage.
• Tulipan Beauty Queen (enkel tidlig) Nydelige. De er enkle, men de har to rader med kronblader der de indre er 5 mm høyere. Dette gir dem et nydelig utseende. Anbefales virkelig!
• Praestans 'Fusilier' er en flerblomstrende rød sort. Lett å få til, tålte greit skygge og dårlig jord. 20 cm lav. ☺

Ønskeliste
Jeg ønsker meg store høye enkle tulipaner. Ønsker hvite, samt Beauty Queen som er tidlig enkel. Ønsker også å prøve noen slike liljetulipaner, har ikke bestemt farge eller plassering ennå.

Kjekke linker for innkjøp / kjøp av tulipanløker
Zimtrade
Hageglede
Eurobulb

Dette er vakre Beauty Queen:



Her et bilde av Tulipa Tarda

Kommentarer