Shopping hjelp

Jeg elsker å shoppe, og sånn som det vanligvis fungerer for meg med min størrelse, så kjøper jeg det plagget som passer (skjelden mer enn ett eller to pr butikk). Jeg har planer om å endre på dette og etter en anbefaling en annen blogg, har jeg sett noen episoder av Tim Gunns Guide to style. Han har en handeliste han anbefaler. Han mener også at jo mer det koster, jo lenger har du plagget. Han snakker mye om kvalitet og hvordan man kan se om plagget har god kvalitet ved å sjekke sømmer og for.

Her er Tim Gunns Essential List:
1. LBD Den lille sorte kjolen
Kan brukes på dagtid med cardigan og ballerina og på kvelden med høye heler og et større typete smykke.

2. Trench Coat
Med den lille sorte, dress eller jeans og tskjorte :)

3. Klassisk dressbukse
Som "falls straight from the widest part of your hip" som han påpeker.
På dagtid med en skjorte eller bluse og på kvelden med en luftig chiffon top og høye heler.

4. Allsidig skjørt
Et skjørt som kan klees opp med en dressjakke eller ned med en jeansjakke.
(Her må det legges til at dersom hoftene er det bredeste på kroppen skal skjørtet alltid gå inn og ikke ut)Lengden skal være "no longer than the bottom of your kneecap and no shorter than just above the knee."

5. Fitted Blazer / Dressjakke
Brukes med en pen/feminin bluse og mørke jeans, eller et skjørt.

6. Klassisk hvit skjorte
Kan brukes med dressbukse, skjørt eller jeans.

7. Dagkjole (Day dress)
Her menes en kjole som ikke er veldig pyntet. Som en skjortekjole eller omslagskjole. Er kjolen mønstrete skal den være sort eller brun.

8. Cashmere jakke/genser
Velig god kvalitet som holder lenge og som ikke nupper så lett.
Prisene begynner jo å bli ganske OK. Finnes mange forskjellige halser, crew, v, høy hals og jakke/cardigan. Tim mener at crew er noe veldig få kler og ber derfor om varsomhet :)
Brukes med jeans, skjørt eller den klassiske hvite skjorten.

9. Perfect-Fit Jeans
Her mener Tim at mørke er enklere å få til enn lyse og jeg må si meg enig.
Skal falle/tilpasses fra den videste delen av låret. Han mener at de som er rette i bena som regel er best. Brukes med den hvite skjorten, en luftig chiffon top eller bare en tskjorte og blazer.

10. Alternativ til joggedress
Det er ifølge Tim IKKE lov å bruke noen form for joggedress... ever. hmmm
Han mener at jeans med en helt hvit t-skjorte og en cardigan bør være komfortabelt nok. Evt. en skjortekjole med leggings og flate sko. Når jeg skiver dette sitter jeg i pysj med en svær blomstrete jakke utenpå og tenker at det er skikkelig digg :)

11. Trend Item
Her mener han accessories/tilbehør som er trendy akkurat nå. Dvs solbriller, et trendy amrbånd osv. Ikke lov å overdrive :)

Tims Shoppingtips
"Go with a list, and ask yourself certain questions. If an item of clothing is on sale, would you buy it if it were full price? Will it transition from day to night? Do you really need it? If the answer is no, that doesn't means you shouldn't buy it, but how much do you want it?"

Så planen er nå å hver måned kjøpe en ting på listen, kanskje krever noen av dem at jeg sparer en måned eller to, men so be it!


Tim Gunn i sin smoking


6. Den klassiske hvite skjorten


9. Perfect-Fit Jeans


2. Trench Coat


11. Trend Item (dette er mine Marc Jacobs solbriller som jeg er så glad i)

Kommentarer

Oline sa…
Ja, men skal du ha disse objektene i tillegg til alt det andre du allerede har da? Det blir som å be om vegetarmat og spise det på toppen av all den vanlige maten. Hvis huset har brent og en skal begynne på nytt er jeg enig i den gode Tim. Slik som situasjonen er for de fleste av oss, er vi nok best tjent med en solid opprydding i det vi allerede har.
Lin sa…
Ja så da må vi hive (dvs gi til fretex eller uff). Kanskje hive 3, kjøpe 1? Kan det være en god deal?
Sine sa…
Gode tips dette. Jeg ser at jeg har et betydelig forbedringspotensiale. Men klarer jeg å gjøre noe med det... ?
Kast 3, kjøp 1 - god deal!
Villrose sa…
Du verden. Trodde ikke jeg var så opptatt av slikt. Men gjett hvam som nettopp har kjøpt en ny LDB (den gamle var over 10 år , og for kort...) OG et nytt, velsittende koksgrått skjørt som passer til alt det overnevnte! Nå føler jeg meg nesten litt stilig her jeg sitter ;-) (ikke i joggedress, vel og merke, men i et par jeans "som er komfortable nok")
Lin sa…
Der kan du se Villrose, selv uten å være klar over det og uten å være opptatt av det så gjør du det riktig. Vel jeg er opptatt av det og gjør alikevel feil etter feil. Jeg skal iallefall gi det et forsøk. Tror aldri jeg har kjøpt noe annet enn sposrtsklær og 2 penkjoler til mer enn 300,- plagget. Nå skal jeg prøve å kjøpe noen ting i kvalitet og se om det smaker som det koster :)
potentilla sa…
Tjaaa, greit nok, men det kommer jo litt an på hvilken jobb man har, alder, hva man bedriver på fritiden og om interessen for klær og mote er tilstede.
Jeg er heldigvis uniformbruker på jobb....