Hvordan tiltrekke wildlife i hagen / å lage en naturlig hage

Jeg har funnet ut at jeg skal kjøre økologisk hage i årene fremover. For å få til det, må jeg plutselig begynne å tenke på skadedyrs naturlige fiender, og tilby disse. For at disse skal komme til akkurat min hage, må endel andre ting ligge til rette.

Jeg leser og leser for å forsøke å lære meg dette i mer detalj. Inspirasjonskilder her er Chris Beardshaw og Dag Tjernshaugen.

Jeg noterer i denne posten etterhvert som jeg lærer / leser.

1. Vann
Må ha vann i hagen. Om det så bare er en nedgravd tønne. Alt hjelper. Fugler og padder vil ha et steg ned/trapp, så bygg opp steiner så de kan stå støtt med vann til knærne/hofta.

2. Riktige planter/blomster
Masse saft/nektar
Duft
Enkle eller doble blomster, ikke veldig fyllte hybrider sterile planter
Pollen sitter lett tilgjengelig
Gjerne med bær

Eksempler på planter som tiltrekker seg insekter er:
Astrantiaer - Stjerneskjem
Hundekjeks (tiltrekker seg Gulløyer og dronefluer som begge spiser lus.
Alle typer ryllik (Achillea)
Kurvplantefamilien inkl. asters, solhatt og krysantemum.
Andre planter som: Sommerfuglbusk, Kristhorn, Fagerknoppurt, Barlind, Karpatklokke, Bøk, Krypmispel, revebjelle, Ormehode, rød og hvit kløver, akeleie, valmue og Kaprifol.

3. Ha noe høyt gress i hagen.

Om du har plen, så la deler av den få vokse vilt, feks under busker og trær. Flytt gjerne dit noen hundekjeks og prestekrager.

4. Ikke rydd veldig nøye

Har du Iberia er dette kanskje litt dumt, men for alle oss andre så kan det være en fordel å ha noen gamle trær og lignende ligge i et rolig hjørne av hagen. Her kan du få besøk av både innsekter, pinnsvin og padder.

5. Tilby mat, drikke og bolig

Om du vil ha sommerfugler er det ikke nok å tilby bare mat, for å få mange av dem må du også tilby bolig/rede. Det fine er at brennesle er ettertraktet bolig/rede for sommerfugler.
Dette gjelder da selvsagt alle dyr, man må tilby alle tre. Sett opp fuglehus, finn ut hvor de forskjellige dyrene du ønsker, liker å hekke/oppbevare larver, egg osv.
Det er nå foringsautomater til alle mulige dyr å oppdrive. Jeg har sett sommerfugl, marihøne og bille -automater og -boliger.

Kommentarer

Så flott du deler dette med oss.
Jeg har fått en mer levende hage med å bruke varmkompst.
Men disse husene til smådyr er artig.
Gros hage hadde slike tror jeg.
God påske om jeg glemt å si det på mandag!!
Unknown sa…
Så flott! Ja det er virkelig noe i det du sier. Hagene kan bli for ryddige og sterile. Jeg er livredd for bier og veps. Men har skjønt at de må være der for å hjelpe til. Så nå nyter jeg summingen.
Anonym sa…
Du er så fin, Lin!
Klem fra Marianne