Status og første frostfrie natt

Jeg må si jeg er litt engstelig.
Nå kommer første frostfrie natt ( i følge yr) og de nyplantede (i høst) Snøklokkene, Eranthisene og Vårprydene i ”skogen” er ikke å se. Ikke et lite blad en gang. :(
Disse står alle mot øst.
De som står på vestsiden (krokus og snøklokker) er jo avblomstret allerede.
Ellers er det knopper på Magnoliaen (Stallata), Epletreet, Sydbøken og Hjortesumaken.

Er det meg som har plantet for dypt/for sent/feil sted, eller er det bare for tidlig?

Skogen består av en enkelt rekke graner 6, furuer 2, duftskjærsmin 1, Tybast 1 og epletre 1. Har også innimellom satt inn, bringebær 2, rododendron 3, fotblader 2, magnolia 1 også en forvillet rogn. Jeg liker rogn! Tre knipper tidlige blomsterløk, hosta 2, Jefferson Dubia og Canada blodurt. Denne miniskogen skjermer oss litt fra naboen. Det hele ser ikke ut som en skog, men mer en haug planter som ikke hører sammen. Dette vil nok bli bedre når alt får vokst seg til!

I planterommet er det også litt småproblemer. Det er en del som ikke spirer.
Det som har spirt er Hodesalat, 4 sorter Tomater (ikke Tigerellaen), Fagerklokke (slengete) og Ullsalvie. Ikke noe imponerende liste akkurat, men det kommer mer.
Har en haug potter ute som jeg driver å flytter rundt på så de ikke skal spire ennå.
De skal ikke inn, de skal alltid bare være ute. I kjøleskapet har jeg en haug potter også.

I påsken skal erteblomster 6 forskjellige også i jorda, samt plukk og baby -salat.

Planterommet begynner å komme i orden med hyllene som utelukkende skal brukes til planter og bøker/blader. Gleder meg til å få på belysning også. Det er på lønnen som kommer i påsken :)


I går var jeg på halgelagsmøte med et bra foredrag; Blant roser og rumpetroll – en naturlig hage, ved Dag Tjernshaugen. Han var en utrolig inspirerende fyr med masse bra bilder. Snakket mye om å skape riktige steder for riktige planter, legge til rette for naturens samspill. En ting jeg la merke til var at han anbefalte Barkmull og lignende produkter som jordforbedring. Dette er vist nok kompostert bark, tilsatt høns/kylling gjødsel og litt kalk. I try!

Kommentarer

Jeg vil tro at nyplanta er treger opp av bakken enn gammelplanta, og østveggen er jo varm og trygg så det er vel logisk at det er tidligere enn flatmark.
Håper de dukker opp da!
Lin sa…
Ja, takk for glad melding Anne!
Jeg sitter parat til å nyte når de kommer!