Mammas mandelflarn

Nå står jeg ved kjøkkenbenken med julemusikken på full sprut. Jeg vet det er litt tidlig, men denne julen er full av aktiviteter, og siden de ikke har kommet igang ennå, så tjuvstarter jeg på forberedelser.

Her får du oppskriften på kakene som er Jacobs favoritt.

Mammas Mandelflarn
Stekes på 180 grader i 8 - 10 minutter

Disse kakene blir så gode at du bør mangedoble oppskriften!
Jeg pleier å gange alt med 3 eller 4!

Disse kakene er ikke noe å frakte i ferdig tilstand. De knuser lett. Jeg mistet en lukket boks i gulvet en gang, og innholdet egnet seg kun på is. Men også det var veldig godt!!!

2 dl hakkede mandler
1 dl sukker
100 g margarin
1 ss mel
1/4 ts vaniljesukker
2 ss melk


Hakk mandlene i kjøkkenmaskin, det er bare fint om noen biter er store og noen er små.
Ha smør i en kjele, når smøret er smeltet tilsetter du resten av ingrediensene. La det avkøles til lunket seig masse.
Ha 1 ts store hauger, maks 7 pr brett på bakpapir. Det flyter veldig ut :)
Om alt flyter i hop, så brekker du dem opp etter de er avkjølt. Jeg pleier å ake papir og ferdigstekte kaker over på ei rist og la dem avkjøles på papiret på rista.










Kommentarer

Nora sa…
Flott oppskrift! Har akkurat lagd en dobbel porsjon for å prøve. Nydelige kaker! Takk! Klem fra Nora
Lin sa…
Nora:
Så bra! Tusen takk for tilbakemelding!