Mating og vanning av fugler i kulda


Jeg kom over en god engelsk artikkel som beskriver litt mer detaljert rundt hva du bør gjøre for å hjelpe fuglene i kulda. Selv England opplever deler av denne kalde fronten som nå ligger over oss.
Jeg har meiser boende inne på loftet. De er utrolig oppdragne, og gjør kun fra seg i en litten haug (pyramide), flakser ikke masse rundt. Spiser ikke på noe av verken sportsutstyr eller julepynt :)

Det er virkelig tricky å finne mat for de små nå. For eksempel kan et meisepar som i hekkesesongen produserte 10-15 unger, oppleve at familien til våren kanskje består bare av 2-3 overlevende individer, nok til å føre slekten videre. Å finne en stabil fôringsplass for en slik meisefamilie vil absolutt bety en økt sjanse for at flere overlever.
Selv om du bare har en leilighet med vindu eller terasse, oppfordrer jeg deg til å fore fugler denne vintern!!

Her er noen punkter rundt fuglemating i kulda:

1. Legg ut mat regelmessig.
Min erfaring er at nå holder meisebollene i ca 5 dager. De er rimelige og veldig poppis. Jo mer kalorier desto bedre.
Til fuglebrettet kan du legge ut mye forskjellig fra kjøkkenet. Peanøtter uten salt, tørket frukt, frø, korn, ost, myk frukt, usaltet bacon, kokt ris og pasta, kokte poteter (uten skall). (Havregryn må kun gies i den lettkokte utgaven)
Man kan selvsagt også henge opp forenheter i trær, og her kan du ha rimelige solsikkekjærner og kornblandinger. Disse selges på Plantasjen, Felleskjøpet og i dagligvaren. Min erfaring er at jo dyrere jo mer poppis :)

2. Forsøk å tilby rent vann hver dag.
Man kan legge noen flytende enheter ala bordtennisballer eller lignende for å hindre at det fryser til veldig fort, men akkurat nå er det vanskelig, og desto viktigere. Man skal selvsagt ikke bruke antifrysemidler av noe slag. Flott om noen har flere forslag til hvordan holde vannet uten at det fryser!!

3. Tilby frukt som eple, pære til svarttrost og andre i trostefamilien.

4. Usaltet fett kan henges opp eller gnies inn i bark.

5. Heng opp fuglehus / fuglebokser. Disse vil brukes senere i år til å ale opp de små! :)

Her er hvilke fugler du får med hvilken mat:
Solsikkefrø (meiser, grønnfink, bokfink, dompap, stillits )
Brødsmuler og kakerester (gråspurv, pilfink, gulspurv, stær, svarttrost)
Havre (gulspurv, gråspurv, pilfink, skjære, kråke, nøtteskrike)
Usaltet spekk (meiser, spetter, nøtteskrike, trekryper)
Helkornhvete og hvetegrøpp (finkefugler, gråspurv, sisiker)
Jordnøtter (sisiker, finker, stjertmeis)
Hirsefrø (sisiker, svartmeis)
Frukt og bær (troster, sidensvans, rødstrupe)
Kokte, kalde poteter (nøtteskrike)

Fuglenes adferd vil endres når det er så kaldt. Flere sosialiserer med flere, også uten for sin egen nærmeste familie og art, for å bedre sjansene for å finne mat. Flere til å lete, større sjanse for flere funn.
Fuglene vil være mer aktive tidlig på dagen (bruke opp energi produsert den natten), og sent på kvelden (forbedrede seg på laaang kald natt)

Infoen har jeg hentet fra en fin artikkel hos GardenersClick (som jeg anbefaler veldig), samt artikkel hos Fuglevennen og en artikkel hos Norsk ornitologisk forening.
Om du vil gjenkjenne dine hagefugler er denne siden kjekk >
Må også nevne min favorittressurs hva mating av fugler anngår: Moseplassen

Kommentarer

Hei :) Jeg ligger litt bakpå med å lese blogger, så jeg så først denne posten nå jeg.

Akkurat det med vann til fuglene har jeg lurt litt på selv, men etter at jeg har forsøkt meg på å tilby vann i noen dager her, uten noen form for respons så spurte jeg meg litt for, og fikk høre at fuglene nok greide seg bra med snøen, så her har jeg droppet å styre med det.
Lin sa…
Ahhh, det har jeg også tenkt litt på!
Spiser fugler snø?
Så de gjør det altså, virker jo veldig naturlig! :)
Ja da konsentrerer vi oss om matingen!
Bare noen dager igjen nå, så skal det bli mildere!!!
I hope!

Takk igjen Anne for gode tips!!!