Vinanmeldelse Amarone


I julegave fikk jeg et gavekort på Vinmonopolet fra min fine Svigefar Per og hans Anne.
Han ønsket at jeg skulle kjøpe god vin, og anmelde den her. :)
Det passet veldig fint, fordi jeg har lenge hatt lyst til å prøve en Amarone, men ikke tatt meg råd til det.
Dette er nemlig en litt eksklusiv vintype.

Amarone kommer fra Valpolicella-området nord i Italia.

Det som gjør denne vinen spesiell er at druene tørkes før pressing. De beste drueklasene legges til tørking i store luftige lagerbygg i opptill 6 måneder. Saften i druene blir redusert med 20-40%. Druene er nå meget innskrumpet. Så presses druene forsiktig. En lang gjæring begynner, og vinen flyttes fra en type fat, og over i en annen. En lang møysommelig prosess som gjør at vinen blir spesialt fyldig, og dyr... :)

Den jeg prøvde i dag er fra produsenten Musella. Gården er over 500 år gammel. Tilfeldigvis kommer eierene til Norge for et foredrag og vinsmaking i Oslo senere i vinter. Denne vinen er med i smakingen.

Vinen heter Musella Amarone Della Valpolicella Riserva 2005.
I denne anmeldelsen fikk vinen 91 poeng og terningkast 6.

Jeg er langtfra noen vinkjenner. Dog har jeg registrert at der jeg før valgte lette viner, foretrekker jeg nå langt kraftigere og mer smaksfulle viner. Jeg liker at de fyller munnen helt og er søte. Og i så måte var dette full klaff. Etter å ha dekantert vinen og latt den lufte i en stor karaffel en time halvannen, satte jeg meg spent ned for å smake.
Den lukter ikke spesielt mye, og jeg var nesten litt skuffet. Det første som skjer når man får den i munnen er at den fyller helt, den er søt og kraftig, smaker lett av sjokolade, også går den den litt plutselig over i en litt mer bitter brusing ytterst på tungen. Hadde den ikke gjort det tror jeg nesten den ville ha blitt for søt. Etter den bitre smaken kommer det søte tilbake og munnen fylles av deilig god rund smak med litt hint av vanilje... Også kommer lysten på mer :)
Denne var veldig god! Fyldig og rund uten å bli for søt! Men kraftig er den.
Jeg betalte 339,- for den på vinmonopolet i Norge.

Av mat kan jeg tenke meg at den er god til vilt og biff.

Om noen av dere har andre Amaroner, eller andre kraftige gode rødviner å anbefale, blir jeg veldig glad for det! :)

Kommentarer

Flott å se Norske blogger med vinanmeldelser.