Fugletelling

I USA og i England kjøres det jevnlige fugletellinger. Litt på samme måte som våre tidligere folke og boligtellinger, bare her teller man fugl og ikke folk.

Ideen går ut på at man benker seg til en gitt helg, har forautomatene fulle, en notatblokk og setter seg til med kikkert og rett og slett teller det man ser.

Det lages også flotte ferdig skjema i pdf som man kan henge på kjøleskapet.

Jeg har kjørt en litten minitelling her hos meg, og har i løpet av denne helgen sett følgende fugl i min hage på Langhus 12-14. februar:
Flokk på 7 Gulspurv (kun på bakken, foretrekker havre)
Flokk på 4 kjøttmeis og 2 blåmeis (spiser alt over alt her)
3 Skjærer
2 Flaggspett (meiseboller)

Ikke den helt store listen, men jeg håper at årevis med mating vil lære fuglene at her er det gull å være :) Jeg ønsker å kjøre disse tellingene 4 ganger i året!

Her er en registrering fra ei ikke mer enn en mil unna her. Dette sier vel noe om hvilke fugler jeg kan trekke til meg, om jeg gjør alt rett.

Om du har lyst til å prøve, kan denne lenken være kjekk >

------------
This weekend I’ve preformed my own little bird count. I haven’t the big numbers or lots of different species, but I hope this will change over time. I will continue these counts 4 times a year, and hopefully we will register a growth!
This is my little list for my garden in Langhus Norway, february 12-15th.
7 Yellowhammer
4 Great tit
2 Blue tit
3 Magpie
2 Great Spotted Woodpecker


Gulspurv (Yellowhammer)


Flaggspett (Great Spotted Woodpecker)


Blåmeis (Blue tit)

Kommentarer

Eirik sa…
Det har vært arrangert hagefugletellinger her på berget siden 2008: http://www.fuglevennen.no/aktiviteter/land/natur/ln9/

(Det har vært nevnt en del i nyhetene i vinter siden det har vært så mye snø...)
Lin sa…
Så kult! Ja der kan du se hva en går glipp av når en ikke leser nyheter. Jeg skal iallefall delta ved neste anledning!
Nå skal jeg rase rundt i de tidligere rapportene og se om jeg finner hva andre har observert i Langhus/Ski!

Takk igjen Eirik!