Hva er denne planten?








Kommentarer

Nei, ikke ugras. Det er valeriana. Den kan spre seg med frø.
Linda sa…
Ser du har fått hjelp alt:)
Ser ut til å være en fin og høy plante, som skaper litt høyde i beddet:) Klem
hajal. sa…
Vleriana officinalis trur eg det må være. Gamal medisinurt, med ei karaterisktisk duft under blomstring.
... sa…
Det er valeriana ja, norsk navn er vendelrot. Vokser vilt flere steder, men mange har den også i hagen. Jeg har sådd den i år.
Lin sa…
Tuuuusen takk!
Det gikk fort! :)
Mamma og jeg kjøpte frøene i England fordi de lignet litt på kjempeverbena på bildet på frøposen. De er jo nyyydelige!

Men sprer de seg voldsomt?
De selvsår seg en del, men ikke verre enn at det går greit å luke dem bort. Omtrent på samme nivå som Geranium phaeum når det gjelder antall frøplanter, i alle fall her hos meg. Men det kan nok være lurt å klippe ned blomsterstenglene når de begynner å blomstre av. Jeg synes uansett at de er verdt den ekstra lukejobben siden blomstene dufter så deilig.