Katt på fuglejakt og fugl på kattejakt


I går hadde vi en skikkelig kjip opplevelse mitt Svarthvitfluesnapper-par og jeg. Det fiiiine paret Karen og Kurt (jeg har døpt dem :) har i lenger tid rigget til vårt nysnekrede fuglekasse. De har bragt inn både kvist og mose til sitt fine rede.

I går sto jeg å oppserverte Blondie (gressklippern) som klippet gresset, da jeg sakte men sikkert ble klar over en utrolig innpåsliten kvitring. Ny fugl tenkte jeg og speidet rundt i trærne. Der så jeg Kurt hovre over fuglekassen med en utrolig irriterende alarmerende lyd. Under ham satt en meget fornøyd katt oppå fuglekassen med en labb halveis foran hullet.
Karen satt nervøst i et tre og fuglte det hele trygt på avstand. Hun kom med noen svakere piiiiip innimellom.

Jeg slapp alt jeg hadde i hendene og raste mot fuglekassen, gjorde meg stor som en bjørn, og skrek alt jeg kunne, viftet med armene og hoppet opp og ned. Jeg laanget ut mot katten som forskremt hoppet ned. Jeg fikk rettet opp kassen som plutselig sto veldig på skrå. Det var helt stilt i kassen.

Jeg ble plutselig veldig bevisst på min egen størrelse og at kanskje mitt utbrudd hadde skremt vann av mer enn katten, og trakk tilbake og inn i gangen. Der satte jeg meg til med kikkert. Kurte hovret avgårde og kjørte skremmealarmen sin i minst en halv time, og ikke før etterpå skjønte jeg at han hovret over katten, som brukte laaaang tid på å forlate "the crime scene". Hadde jeg visst det hadde jeg kjørt mer skummel bjørn.

Etter ca en time mente Kurt at kysten var klar og han og Karen kjørte rekonvalens på tur for å sikre at området var sikret. Kurt slo av alarmen og de fløy begge ustanselig ut og inn av kassen. Kurt saumfarte kjøkkenhagen for innsekter og returnerte jevnlig inn i kassen. Karen var også ute endel turer. Etter en stund begynte det med små piiip innefra kassen. puh. Jeg var ganske redd for at mor og far skulle gi opp hele ungeflokken og flytte til sikrere områder. Dette har jeg jo ikke noe greie på. Gjør de det? Forlater de flokken sin om de føler frykt over lenger tid?

Jeg gjorde det jeg alltid gjør når jeg føler meg rådvill, jeg hamret inn på Facebook, "hvordan bli kvitt katt" og fikk masse ikke så veldig gode forslag. Det beste var pepper fra Unn. Jeg har selv testet pepper på benkekanten på Bilbo, og det funket helt utmerket. Så med nyskjerrige naboer i vinduene og Kurt med full alarm hovrende over, raste jeg ut i ti tiden i går kveld, og pepret hele området rundt treet kassen henger i. Og litt på stammen. Håper ikke noen andre tar skade av det.

Er det noen her som har forslag? Jeg har ikke noe bredt metallbånd å feste rundt treet. Katten bor hos nærmeste nabo og vet nok som meg, at det ikke er lenge til de små skal ut å fly sin første tur :(

Hjeeeelp!

Kommentarer

Kjøp en bøtte som du klipper opp slik at du får tredd den rundt stammen, da kommer ihvertfall ikke katten opp i treet. jeg så dette engang i et program på nrk, og det fungerte visstnok bra. For sikkerhets skyld kan du sikkert bruke to bøtter ;)
Mari sa…
...og henge bøttene såpass høgt oppe at katta ikke klarer å hoppe opp på stammen over bøttene :)
Anonym sa…
Og... neste gang agerer du ikke bjørn, men sniker fram hageslangen... Katter liker nedspyling mindre enn bjørner.
Anonym sa…
Tips: Dette burde du spørre om på fugleforum.no :)
Lin sa…
HageSlange ikke Bjørn og bøtter er notert!! Takk for gode råd folkens!