Detox - faste - Rens

Denne uken skal jeg detoxe litt. Ikke sånn gammeldags faste som Gwenyth og andre kjendiser besvimer av, men en sunn moderne rens av kroppen. Etter 3 sykeuker med diverse medisiner samt en sommer med lass av mat og alkohol, kjenner jeg for å pleie kroppen litt. Målet er å gi kroppen og leveren en rens og litt hvile. Maten jeg spiser er plukket ut for dette formål.

Jeg skal spise mat hver annen time og drikke minimum 8 glass med vann. Badstu hører også med for å få svettet ut litt avfallstoffer.

Følgende mat er greit under en detox.
Frukt frossen og fersk
Grønnsaker (ikke paprika, tomater)
Ris
Kylling
Fisk (ikke skalldyr)
Olivenolje
Usaltede nøtter
Frukt og grønnsaksjuicer
Ris og mandelmelk
Vann og sitronvann
Smoothies uten konserveringsmidler og meieriprodukter
Urtete

Man skal drikke lunket/romtemperert eller varmt vann, ikke iskaldt.
Det anbefales også å gi levern litt ekstra hjelp ved å drikke 1-2 ss extra vergin olivenolje før natt.

De lerde strides med hvor lenge det er bra/nok/smart å detoxe. Jeg begynner med tre døgn, også om jeg føler meg grei, så tar jeg ei uke.

Etter dette starter "Prosjekt bukse" som dreier seg om å komme inn i buksene jeg gikk med for ett år siden. Dette prosjektet skal avsluttes til jul og da skal buksa på banna bein! :)


Les mer om Detox her >

Kommentarer

Dette var et inspirerende innlegg, Lin. TAKK! :)
Lin sa…
Takk Marianne!