Solhatt, Fiolfrøstjerne og hagedager på Ramme Gård

Solhatt er på min Topp 4 Hageblomster liste! De er kraftige, robuste, tiltrekker seg bier og sommerfugler, er vakre og forutsigbare. De danner en jevn tue, tar ikke over noe bedd, vokser seg kraftig først på høsten. Dette gir omkringboende planter lite konkurranse og er i det hele en utrolig veloppdragen dame. Jeg kan aldri få nok Solhatt i min hage!



På samme Topp 4 liste ligger også Fiolfrøstjerne. Jeg har fire forskjellige, og av denne ene enkle har jeg 4 eksemplarer. Alle er kjøpt på Ramme gård. Denne enkle heter Thalictrum delavayi 'splendide'. Blomstene er pitte små som brudeslør. Bladene er som små kløverlignende blader i en lav rosett, og de fleste Fiolfrøstjernene blir rundt metern høy.

Knoppene begynner alltid som baller, og når de åpner seg blir disse enkle en liten klokke før den bretter seg ut og ser nærmest ut som en blåveis (se bildet over). Som samplanting til disse synes jeg prydgress, Iris (blader) og Solhatt passer flott. De er flotte også sammen med roser. De blomstrer i august og september.

Jeg har både rosa og hvit fylt Fiolfrøstjerne. Denne heter Thalictrum delavayi 'Hewitt's Double'.
Posted by Picasa


Og når jeg først har nevnt Ramme Gård, så vil jeg minne deg på at denne utrolig vakreste hagen er åpen for publikum neste helg! (4 og 5 september)
Se program og planteliste her >
Både Solhatt og Fiolfrøstjerne er på listen over plantene som selges der!!
Om du drar så husk å ta med kamera, her er det masse innspirasjon og gode ideer å ta med hjem i egen hage/terasse!

Kommentarer

Linda sa…
Nydelige bilder av nydelige blomster:) Ååå så gjerne jeg skulle vært på Ramme, men istedet kommer jeg til å klamre meg til en eller annen fjelltopp den helgen... sukk... Skulle gjerne sett de espalierte frukttrærne i grønnsakshagen og epletrehekkene...
klem
Lin sa…
Jeg skal se for deg jeg! :)