Rosebeddet august 2011

For tre år siden laget jeg et rosebedd. Det er ca 14 meter langt og 1,3 meter dypt. Ved etablering inneholdt det rundt 35 roser og 60 stauder. Derav 10 Iris. Nå inneholder det 10 gigantiske Iris og litt roser og noen stauder. Sånn sirka :)
Jeg elsker Iris, og da særlig bladene, men de tar formelig helt av, og overdøver alt annet som ligger innunder Iris sitt bladverk og sturer. Derfor har jeg nå besluttet å lage en Irisøy. Altså ett bedd med bare Iris og 2 Magnolia Stellata.

Her er bilder fra årets rosebedd før adskillelsen av Iris.

Achillea millefolium Cassis

Denne husker jeg ikke hva heter i farten??

Gosh så flott Solhatten er!

Bonica 82


Alcea rosea 'Creme de Cassis'

Alcea rosea 'Creme de Cassis'


Solhatt er nydelig og robust mot de sarte frøstjernene!


Queen of Sweden

Crazy Daisy

Kommentarer

IngunnBW sa…
Liatris!
Smart å velge hovedrollen i bedet til de vekstene du liker best :) Jeg har faktisk aldri vært så fornøyd med rose/staudebedet mitt etter at rosene ble borte. Selv om jeg elsker roser, følger det alltid med en del styr med dem og de er sjelden på sitt beste. Regn, lus, rust, stråleflekk osv... Men nå har jeg heller ikke vært flink til å velge solide sorter for det norske klimaet.
Nydelige bilder! Ja Irisen har lett for å ta overhånd, så det er nok en god idè å lage et eget irisbed:o) Blir spennende å se hvordan det blir - særlig til neste vår og sommer!

Ha en fin dag!
Heleneklem
Lin sa…
Takk Ninni!!

Ja vi får bare krysse fingrene for at jeg får til å lage et bedre rosebedd this time around! Om ikke er alle gode ting 3.

Jeg hadde liksom tenkt at roser vokste seg til en litten koselig busk, som en ball nesten. Men det gjør de jo ikke. De blir jo vindskeive og rare, og som Ninni sier, ofte en eller annen sykdom...

Vel Irisen skal ut, også får stauder som ikke brer så om seg spille hovedrollen i rosebeddet fremover!