Bare jord + gjødsel

Felleskjøpet har en katalog jeg leser med stor kjærlighet. FK butikken er faktisk en av mine favorittbutikker. Jeg ble derfor litt nyskjerrig når jeg leste om denne nye produktfamilien fra Nordic Garden.
"Bare jord" + tilhørende spesialgjødsel.

Konseptet er altså at man kjøper en sekk "Bare jord" 40 liter (1stk sekk 49,-  3 for 119,-) også skal man også kjøpe en litten pose gjødsel til og blande. De har seks forskjelige gjødsler i slike småposer (29,-).

Gjødselene er:
* Blomster bed og kasser
* Kjøkkenhage
* Busker, hekk og trær
* Roser
* Ampel balkong og hengeplanter
* Rododendron

Man skal altså blande 1 sekk "Bare jord" med 1 pose Spesialgjødsel.

Jeg har ikke lest bak på posene med gjødsel, og Felleskjøpet har vært å utaktiske og ikke skrive noe sted på nett eller i katalogen om hvorvidt gjødselen er kunst eller naturlig. Det står bare Klorfri.
Litt teit i disse dager hvor økologisk dyrking er så poppis.

Jeg finner heller ikke noe info om hvordan man resten av året kan spe på med mer gjødsel, men forhåpentligvis står det på gjødselposene.

De skriver heldigvis at "Bare jord" produktet er ren kompostjord. (det står Bearbeidet resirkulert hageavfall fra Vestfold og Nord Trøndelag)

Ofte når jeg kjøper jord i sekker inneholder den alltid endel torv. Jeg håper ikke den har det. Det står at den ikke vil falle sammen slik annen posejord, så jeg krysser fingrene og vil gi det et forsøk.


Hva tror du? Er dette en god ide, eller mest for folk som ikke hager så masse?

Kommentarer

Mari Anne sa…
Dette var gode nyheter. Jeg tipper at jorda er økologisk, men gjødsla du kjøper i pose er kunstig. Det geniale er at da kan du kjøpe "Bare jord" og tilsette naturgjødsel, type hønsemøkk, stallgjødsel eller no selv. Denne kommer jeg nok til å prøve. Det blir forhåpentligvis et godt alternativ til torv, som ikke er veldig miljøvennlig.
Vivishagerom sa…
Høres jo veldig enkelt ut da, men man må jo bare prøve det ut.

Veldig greit med en type gjødsel til alt, syns jeg!
Unknown sa…
Plagron jord eller biobizz er den beste jorda til og dyrke grønnsaker i syntes jeg.Har stor suksess med tomatene mine og agurker blir også veldig store.