Lus på roser - jage bort

Her ser du lusene i full vigør!
Jada jeg har mye roser og mye lus. På iallefall halvparten av rosene har jeg lus. Og jeg kan liksom ikke helt se noe mønster i hvilke roser som får lus og hvilke som ikke får.
Jeg har laget superduperlusesprayer og forsøkt det aller meste. Det som hjelper mest, skader plantene minst og vanner beddet på samme tid er rett å slett å spyle dem av med kaldt vann.

Lus elsker ny myk vekst og er oftest å finne på ny grønn vekst. Jeg vil anbefale å gå over dem en gang hver uke, feks i helgen.
Jeg holder altså knoppen/skuddet i hånden og spyler med den sterkeste strålen jeg klarer å produsere. Jeg vender og vrir forsiktig på knoppen slik at jeg får tatt foran, bak og under.
Så kan man jo spørre om ikke lusene bare klatrer opp igjen, men jeg har ikke hatt tid til å sitte å titte. Jeg bare vet av erfaring at dette funker best her hos meg.
Jeg får vannet rosene, plukket av roser som er avblomstret og kvittet meg med lus i samme håndvending. TLC!

Har du noen erfaringer og tips hører jeg gjerne fra deg! :)


Her får den gjennomgå. Jeg hadde ikke 3 hender slik at jeg kunne holde knoppen i hånden, spyle og ta bilde på en sving. Men varnligvis så holder jeg knoppen i hånden mens jeg spyler den. 



Etter behandling, nice and shiny og tom for lus! Ja også er den plutselig nyvannet!

Kommentarer

Turid sa…
Dette må ta uendelig lang tid? Jeg lager meg litt grønnsåpevann, tar på tynne hansker og drar lusa av med såpeglatte fingre. Ikke for det, dette tar også ganske lang tid når rosebeholdningen nærmer seg 30 roser. Etter "draingen" skyller/dusjer jeg rosene med rent vann. Ikke for det, dette tar også tid, men sprøyting er lissom ikke tingen her.
Fineste torsdagen til deg.
krepsemor sa…
Lus er noe herk, og jeg bruker såpesprit på mine planter når jeg oppdager dem. Blandes på en sprayflaske! Vann-grønnsåpe-rødsprit i forholdet 10-1-1. Jeg syns dette virker bra, men må selvsagt gjentas for å ta eggene.
Lin sa…
Jeg har også prøvd forskjellige hjemmelagede remedier med alt fra rødsprit, grønnsåpe, bakepulver, olivenolje, hvitløksavkok og flere andre rare ingredienser. Jeg synes som regel at bladene blir litt svakt gulere og virker svakere. Jeg bruker det fortsatt innendørs om jeg har lus i kjeller eller drivhus.
I fjor brukte jeg denne vannspylemetoden og endte opp med 4 omganger med spyling. Så langt i år har jeg tatt to runder og jeg har rundt 65 roser. Bruker vel ca 30 minutter på en runde inkl litt bortklipping av avblomstrede roser og litt ugressnapping.
Vel verdt jobben og så vet jeg at jeg ikke dreper noen good guys på veien ;)

Ren grønnsåpe alene har jeg ikke testet ute. Kanskje jeg prøver det neste år!
Inger Marie sa…
Ja..disse krypa..dukker alltid opp når rosene er på sitt fineste...
Jeg bruker blandingen som krepsemor..men det må jo gjentas ofte da..så jobbfritt er det ikke:)
Linda sa…
Jeg har rett og slett gitt opp og bruker calypso... en runde hver fjerde uke... Vet det ikke er så økologisk men...
Knut Sæther sa…
Hei!

Jeg støtter deg i forhold til lusa! Jeg har kommet frem til at vann funker best, etter å ha forsøkt forskjellig. Det tar heller ikke så lang tid.

Jeg ser du har det samme drivhuset som jeg får hjem i morgen. Har lest litt på bloggen din i forhold til oppsett mm, men hva har du satt det på? Leser om at noen murer gulv, men er det egentlig nødvendig? Tåler det vind, vær og vinter, eller bør det tas ned ved sesongslutt?

Knut XS.
Lin sa…
Knut:
Ang drivhus så jada, det tåler snø og vind. Mitt vindu blåste av i stormen med damenavn i vinter. Jeg anbefaler derfor å fjerne løftearmen (som du må kjøpe separat men de fleste versjoner passer greit) på senhøsten og rett og slett binde takluka fast. Vi brukte stålvaier med isolering på og det funket fint.
Når det gjelder gulv så har jeg ikke murt gulv av den enkle grunn at vi er mye borte i helgene og jeg får ikke vannet hver dag. Nå vanner jeg ca 1 gang pr uke og det passer meg utmerket. Jeg har bedd rett i bakken og hiver ut 30 prosent av jorda ut i rosebeddet og fyller på ny i drivhuset.
Man tar det IKKE ned. Det finner du fort ut når du setter det opp. :) Og Ikke bruk skruene som følger med. De ruster på en uke, dra på Byggmakker og ta med en skrue og mutter og bytt alle sammen.
Ha hjelp når du skrur sammen.
Det er et hærk å montere, men det er så absolutt verdt det! :)
Du kommer til å elske det! ;)
Lykke til!