Midtsommer i Bestefarhagen

Jada det er såå fint i Bestefarhagen nå! Rododendronene hans virkelig stråler, ripsen står i blomst, Pionene blomstrer så de lander nesegrus i gresset og jeg lar villblomstene flytte inn i beddene i mangel av noe annet. De gjør en glitrende jobb synes jeg!

Hagen er gammel (40 år) og er laget akkurat slik jeg ville ha gjort det på denne lille tomta. På tross av mangel på størrelse er den fylt med spiselige ting, store busker, masse frukttrær, en enorm eng med Rosa rugosa og litt plen. Noen trange bedd står inntill husveggene og syriner og fruktbusker stortrives tett inntill veggen under tak. Buskene og rosene har blitt så voksne at du i mer enn 3 hjørner av hagen ikke kan se huset. Du kan gå tur liksom. Se noe nytt. Såååå fint!

Vi er blitt så glad i hverandre denne fine mannen og jeg. Han liker at jeg steller hagen for ham slik at han slipper å flytte på sykehjem/leilighet og jeg for all skryt og skravling. Og vi skravler MYE.  :)
Han er helt fri for sarkasme, ironi og galgenhumor. Bare lange fine samtaler og gamledager og en hel masse skryt om kona hans. :)
Vi er sååå heldige som har hverandre!

Vakre Rosa rugosa blomstrer hatten av seg om dagen. I dette krattet på 20 kvm går en sti inn i midten og du kan stå der inne og lukke øynene, snuse inn duften og drømme tilbake til barndommen da man laget parfyme av roseblomster. :) 

Jada jeg vet den er svartelistet, men foreløpig så har ingen gitt påbud i å rive opp etablerte planter og jeg nyter dem!!

I dette beddet bor 1 klematis, 1 rose, 3 pioner (2 av dem er rotavkapp fra den store), gressløk, markjordbær og en gjeng ville planter jeg har flyttet inn. Bestefar vil ikke ha dypt bedd for da blir det for mye å stelle, så dette var så dypt (grunnt) jeg fikk gå. Han har en liten benk her ute og kommer ut for å høste markjordbær og gressløk. Etter jeg har etablert beddet synes han liksom at han må ut å stelle litt. Selv om han ikke har blodomløp og bena ikke lystrer. 

Han er så stolt av sine Rododendroner. 2 av dem er stiklinger av den eldste og han mener de er minst 20-30 år gamle. Han sier også at de nok aldri har blomstret så flott som i år. :)
Og bare sånn for ordensskyld. Han er ikke min bestefar. Bare vil anonymisere ham litt for ordensskyld :)

Kommentarer

Turid sa…
For en hage, akkurat så overgrodd og vill jeg synes en gammel hage skal være. Med beskrivelser så jeg nesten tror jeg er der attpåtil.
Tenker bestefar og du koser dere glugg i hjel i denne flotte hagen.
Marit sa…
Så fint at du steller hagen for han. Det var jo virkelig flotte planter som var der da! Rosa rugosa er pen, ingen tvil om det.
Lin sa…
Ja modne hager er vakrest!
Jeg som sliter med nyetablert flatt firkantet synes jo denne er veldig innspirasjon!