BBC svarer med en konkurrent til Downton Abbey


ITV har gjort det stooort med dramaserien Downton Abbey. Nå svarer altså BBC med den nye serien Parade´s End. Den sendes på BBC 2 på fredager. Seertallene på første episode var på over 3,5 millioner seere som gjør denne serien til den mest populære i BBC på en årrekke.
Jeg har sett den på min PC via Unblockus og nøt hvert sekund. Jeg kan vel kanskje innrømme at jeg har sett første episode 2 ganger.
Den andre episoden går ikveld og litt rødvin er innkjøpt i anledningen! :)

Benedict Cumberbatch (fra Bird song og Sherlock Holmes) spiller hovedrollen Christopher Tietjens og flere andre kjente navn er med.


Serien er basert på 4 bøker skrevet av Ford Madox Ford og de handler alle om Chrisophers liv.
Jeg har selv ikke lest bøkene, men håper på mange sesonger. Foreløpig er det 5 episoder og en sesong...

Den britiske pressen mener at Parade´s End er langt smartere og mer intelligent for et mer voksent publikum enn det Downton Abbey er. Jeg er vel ikke helt enig. Jeg synes kanskje rollene virker noe dypere. At de kanskje har litt flere egenskaper enn "snill eller slem", men jeg ser mange av de samme virkemidlene og plottene.
Men pytt sann!
Jeg elsker kosdymedrama og her får jeg i pose og sekk! Også med Benedict på toppen er jeg superhappy!

HBO er med å produserer og med deres kommende storsatsning i Norge tipper jeg at det ikke er lenge til denne serien er å se også her til lands.

Her er en trailer:

Kommentarer