Besøkshage: Sir Harold Hillier Gardens - En koselig svær hage


Heller ikke denne hagen hadde gitt meg de store forventningene. Et par hagedesignere hadde anbefalt meg denne pga den sene våren. Dette aboreet skulle ha mange trær med vinter og tidlig vår interesse mente de.
Hmmm et Aboret? Trær? Nei det hørtes jo litt kjedelig ut. Mest fordi jeg tenkte det var et vakkert sted å gå tur og siden det lå like ved Mottisfont som også var mål denne dagen poppet jeg innom her.

Ikke bare var hagen veldig mye flottere enn jeg håpet, men de hadde også et hagesenter der! ;)
Ikke Wisley stort, men masse kjekke ting jeg måtte ha!

Se alle bildene mine fra denne hagen her >

Kort historie
Sir Hillier tok tidlig over sin fars planteskole i 1930 med hovedfokus på trær og busker. Han samlet planter, foredlet og reiste på ekspedisjoner og har delt av sine funn med andre hager som feks Wisley Gardens.
Han gav sin egen samling og hage til Hampshire County Council i 1977. Han har selv anlagt hele hagen.

Hagen
Hagen er særlig kjent for samlinger av Eik, Kamelia, Magnolia og Rododendron. Hagen består i dag av 44.000 forskjellige trær og busker.  Den holder 14 nasjonale samlinger og du finner en plantedatabase på deres websider om du ønsker å sjekke om de har din favoritt blant de 44.000.

Når man kommer seg forbi hagesenteret rusler man inn til bilettkiosken som ligger bortenfor gavebutikken, planteutsalget og galleriet. Alle med utrolig fristende artikler for salg.
Som de fleste andre hager koster denne ca 100,- for å komme inn. Også denne har asfalterte veier over det hele. Det er lurt med et kart for denne hagen er virkelig stor.
Se alle bildene mine fra denne hagen her >

Vinterhagen ligger rett bak inngangspartiet og her virkelig bugnet det av Juleroser. Jeg har aldri sett såååå mange enger av juleroser. Mange av dem med navn som Hillier hybrid ditt og datt. Jeg så også noen i aprikos. Videre er det mange forskjellige Daphner og Viburnum i vinterhagen. Løkvekster er flust over alt og det er alltid noe spennende å se uansett hvor man går. Dette er svært uvanlig til å være nå på året. Jeg vil gå så langt som å si at vinterhagen her var helt magisk!

Jeg har skutt en liten film fra en liten del av vinterhagen, men om du vil se den så bør du ha godt tak i bordkanten og en spypose klar. Gosh det er vanskelig å lage stødig film med speilreflekskamera.


Videre ruslet jeg via nedre del av hagen bort og inn i Bambushagen. Den heter ikke det, men man kommer iallefall forbi en vakker dam med en vakker dame i. Og rundt denne dammen og opp mot Tearoom i Jeremyn House er det utrolig mange Bambus. Og når du tror du har sett alle og flere til, ja så kommer det ennå flere. Bog garden var også veldig flott. Det var utrolig mange stygge rare soppformede bladhauger på bakken og det var først etter å ha les skiltet jeg forsto at det var Gunnera. :)

Se alle bildene mine fra denne hagen her >

Jeg puslet inn på tea roomet for å hvile meg litt og ta en kopp kaffe. Jeg tenkte at jo dette var en fabelaktig flott hage. Jeg følte meg ferdig og gransket kartet for å finne veien ut til bilen. Og det var da jeg så det. Jeg var jo ikke halveis engang. Jeg hadde ikke sett Magnolia Avenue og heller ikke den utrolig vakre og lange Centennary Border.
Jeg gulpet i meg kaffen, tittet nervøst på klokken (hadde et fly å rekke), men kom frem til at jeg sikkert rakk litt til.
Magnolia Valley var i full knopp. Knoppene var fylt til randen med kronblader som var lure nok til å ikke komme ut. Det er nemlig meldt minus seks grader om få dager. Hvor mange Magnolia det var vet jeg sannelig ikke, men maaaange var det, og de var gamle og store.
Det var også en vakker litten stenhage der med masse små søte løk og miniatyr trær.

Se alle bildene mine fra denne hagen her >

Centennary Border er en stor gressstripe med brede bedd på hver side. Når den krysser midten er det en rund gressring med 4 benker. Beddene var ganske skrinne nå, men jeg kan levende se for meg denne som hagens juvel når alt er i blomst. 250 meter med doble bedd i full blomstring.
Se mer om dette beddet her >

Jeg nærmest løp gjennom skogen den siste biten til bilen og kjørte racerbil i 1,5 timer tilbake til Heathrow. Alt gikk bra og jeg rakk flyet hjem, selv om jeg nesten skulle ønske jeg ikke rakk det :)

Hagen ligger altså halvannen time fra London rett sydvest, adressen finner du på hagens hjemmeside.
Hagen egner seg for både gående og trillende. Det er forfriskninger både ved inngangen og innerst i hagen.

Se alle bildene mine fra denne hagen her >
.



Kommentarer

stallnilsen sa…
Woww,,, tenk og ha slike hager, nydelige bilder .

Hilsen Lisbeth ;)
Snuffeldyret sa…
Å, gosh! For noen fine bilder! Håper vi får til en tur!
Trenger ny linse til kameraet ser jeg!