Hagebesøk - En bebodd slottshage - Suddley castle



Denne hagen besøkte vi i våres. 4 hagejenter på tur med tøff bil rundt i Cotswolds! :)
Denne våren var spesielt sen og bildene er tatt 5. mai 2013.

Suddley Castle i nåværende form ble bygget på 1500 tallet, mens deler av slottet anntas å være fra 1200 tallet. Det er fortsatt i full drift og foruten at det er daglig bebodd, er det også et populært sted å gifte seg. Og jeg må si meg enig med dem... her kunne jeg også giftet meg.

Hagen (og slottet) ligger i Winchcombe i Gloucestershire som ligger i det populære området Cotswolds.  Omgivelsene er utrolig vakre. Enger og åser i grønnt dottet med fine sauer og små landsbyer. Her er det fint å gå lage turer!

Vår rusletur ente på dette slottet og det korte oppholdet (skulle rekke flere hager samme dag) vi hadde gav mersmak. Jeg drar gjerne tilbake hit.

For barnefamilier kan det nevnes at ungene får kle seg opp i gamle vakre klær, stor hit, særlig hos jentene. Det er mange vakre fugler i hagen samt at det er et godt tearoom som serverer godt både for store og små. Deilige salater, kaker, scones (selvsagt) og annen snop. :)

Om du ønsker å besøke denne hagen, sjekk åpningstidene da de kun er åpne på faste dager.
De har også en giftshop (selvsagt) og et plantesalg.

Her er noen bilder:

Delen av slottet som er bebodd

Ruiner kan være så uendelig vakre når naturen flytter inn!

Den åsen du ser der oppe gikk vi rundt/over. Nydelig tur!

Tenk som brudepar å komme ned denne trappen når Lavendelen står i blomst... sukk

4 slike "Barlind" hus står på rekke og rad, kantet av store margengsformede eksemplarer. Utrolig spesielt. Ungene hadde virkelig mye morro med å løpe ut og inn her!

Og her kunne man komme ned i brudekjole... 


Tulipanene i den innveggede hagen var kommet mye lenger enn vi så noe annet sted på denne turen. Varme fine mikroklima kan skapes!

Min aller største favoritt! Daphne odora med duft til å gå i bakken av!

Murer kan fort bli kjedelig. Da er det jo praktisk å pynte opp med litt barlind. 

Mange flotte fugler i hagen. Alle ungene sto som fjetret.

Den stille fine elven som renner igjennom hagen gir en fin ro synes jeg. Man får lyst til å finne frem boken sin og slå seg nedpå!

og her kunne man komme ned i brudekjole! ;) 

Kommentarer

Takk for rundturen via fine bilder, har aldri vært i England selv. Italia har alltid vært min "greie". Det var noen massive og imponerende hekker i denne engelske varianten av have.
Lin sa…
:) Tusen takk Monique!
Italia er utrolig flott, jeg forstår godt at reiser dit! :)