Hvordan lage kanskje verdens vakreste blomsterbedd


The long border i hagen The Great Dixter er antakelig ett av verdens aller beste bedd. Det er laaaaangt. Det er 3-4 meter dypt. Og samplantingen er helt fantastisk. Den endres fra årstid til årstid og fra år til år. Alltid er det mye vakkert som blomstrer i dette beddet. Året rundt!
Det er aldri stramt og strukturert og det ser ut som den alltid har vært akkurat slik. Busker bryter forsiktig opp slik at en god fargekombinasjon ikke roter til den neste.

Jeg har besøkt hagen og ble helt blåst bort over hvor gjennomtenkt dette beddet er. Selv tidlig på våren.
Jeg følger dem på Facebook og blir helt syk hver gang jeg ser at de kjører kurs i hvordan oppnå suksess med lignende bedd. Farge og tekstur kombinasjoner og hvordan alltid ha noe som blomstrer hele sesongen igjennom.

Her kommer et veeeldig tidlig nyttårsforsett for neste år. Jeg skal dra å delta på et slikt kurs i denne hagen!







Sånn for å kjøre litt turistinfo på tampen:
Nei det er ikke vanskelig å kjøre bil på feil side av veien. Leiebil koster fra 500,- pr helg.
Great Dixter ligger bare noen timer utenfor London, og er en vakker tur å kjøre.
Gode B&Bs ligger strødd i omegn, og hagen Sissinghurst ligger like ved.
På tampen kan man også nevne Marle Place som er min favoritthage i området!


Kommentarer

Snuffeldyret sa…
Kurs? Er dette neste husmortur kanskje?
Åshild sa…
Helt enig - dette var nydelig.
Lin sa…
Snuffeldyret:
Ja gjerne det! :)

Åshild ibmh:
Sant?
Jeg bare må lære mer, jeg som har et sånt fint langt bedd!