Helens frodige hageopplevelse




I går var det duket for en kjøretur til vakre Toten. Det var litt tilfeldig at jeg bet meg merke i at det skulle holdes konsert i en av de mest kjente hagene i Norge. Et Facebook varsel fristet med både hage og musikk. 2 av mine favoritter. Så da var det duket, endelig skulle jeg få oppleve Helens hage. 

Vi ankom et par timer før konserten da hagen var åpen hele dagen. Rustet med speilreflekskameraet mitt og en masse nysgjerrighet entret jeg hagen. Rett innenfor porten var Helen i gang med guidet omvisning og jeg hang meg på den allerede store gruppen. Her var det mye tips å få.

Mitt favorittelement i denne fine hagen var nok marikåpestien. Jeg så de fleste andre også hang lenge rundt denne stien og tok bilder og gikk opp og ned og beundret den. Den ser ikke så lang ut på dette bildet, men den må vel være mellom 7 og 11 meter meter om jeg skulle gjette.



Hagen til Helen er innen stilen Cottage Garden. Jeg er egentlig ikke så opptatt av etiketter da jeg ofte synes at en enkelt stil blir i overkant. Men ikke her. Det eneste som var i overflod var vekstvilligheten til de åpenbart lykkelige plantene i denne hagen. Hun forklarte at dette er dels fordi hun velger planter med sterk vekstvilje / god høyde og dels fordi hun plasserer dem rett og gjødsler godt.

Og den fantastiske frodigheten er nok det jeg sitter igjen med fra denne hagen. Ofte når jeg besøker norske hager er alt pent og sirlig, men ofte bør man ha knebeskyttere for å fotografere. I Helens hage derimot ville en stige eller en drone være mer rett.
Virkelig inspirerende da hun er nesten en hel herdighetsone kaldere enn meg.
Denne hagen kommer jeg nok til å besøke ofte.

Konserten samlet mange flere tilskuere enn forventet tror jeg, fordi folk måtte stå og ha med egne stoler i tillegg til de mange som var satt ut. Prøysen, Piaf og Paganini sto på programmet. Evald Fredholm, Elin Christensen og Ole Nilssen utgjorde en spennende trio på henholdsvis vokal, fele og trekkspill. Virkelig dyktige musikere og historiefortellere. Jeg lo og koste meg og smilemusklene er støle nå dagen derpå.

Alt i alt en super dag på Fredholm!


Duket for konsert med utsikt te Mjøsa!

Jeg er veldig fasinert av klokkeklematiser. Denne var utrolig søt!

Det vakre vakre Lysthuset!

Disse pelargoniene var enoooorme!

Isj, og jeg som ikke trodde jeg likte varigerte Pelliser... Ny dille incomming

Skal vi se, 2 roser, 2 pioner og lass stjerneskjerm og mye mer!
Sukk så fint bedd på nordsiden. Helen sa at hun virkelig var glad i bedd på nordsiden. Jeg trodde jeg hørte feil, men dette er altså fordi hun åpenbart vet hvilke planter som trives der og fordi hun mener det er lettere å holde kontroll over planter og ugress i et slikt miljø. 
Hun nevnte at fordi husbekledningen er not/fjær og ikke underliggere og overliggere så forsyner ikke klatrehortensiaen seg av treverket. 
Ei svær rose utenfor galleriet!
Også ennå et bilde av den fineste stien!!! Marikåpe altså... så undervurdert
Også veldig fin i buketter!


Dagen avsluttes med en utrolig flott og morsom konsert! Veldig stas at også unge tar vare på og forvalter musikals arv!

Kommentarer

marco sa…
vi var også der samme dagen, fin hage og fin konsert :-)
Åh, så heldig. Fantastisk å få besøke en så vakker hage. Nydelige bilder du har tatt, så takk fordi vi også får anledning til å se hagen via deg.
Villrose sa…
Et gjennomført herlig sted! Har vært der to ganger, og vil tilbake. Skulle gjerne vært på denne konserten, men var opptatt på annet hold!
Lin sa…
Marco:
Så bra at dere også likte det! Nikoste meg!

Liv i Hagen:
Også anbefaler jeg deg å besøke den også om du ikke bor veldig langt unna!

Villrose:
Kanskje vi sees der neste år! ;)