The Absolutely Fabulous London

London var en vidunderlig opplevelse. Igjen og igjen. Jeg er sååå forelsket i denne allsidige byen. På mange måter er Oslo og London ganske like. På ganske mange andre måter er Oslo et uland og London stortilbyder. Her kan man nevne i fleng: Shopping, restauranter, Chai Latte, bukser med passform til andre enn Callista F, teater, musicaler og mange mange andre ting. Her er Oslo utrolig dårlig!! Men som Oslo har den også spennende opplevelser ved ”vannet”, utmark i umiddelbar nærhet og masser av gode parker.

Først … Chai Latte er sååå godt. I London både på Starbucks og på Nero, om du bestiller Chai Latte, så får du servert en god myk latte med litt pepperkakesmak på hjørnet. I Norge tar man svart te, dynker den med litt kryddersmak og slenger oppi en dæsj melk. Feil feil feil. Etter å har prøvd mange varianter og testet masse hjemme har jeg funnet følgende oppskrift å være så lik Londonversjonen som mulig. 1 dl kokende vann tilsett 1 ts. Chaikrydderblanding (kan kjøpes noen få steder i Norge, består av kanelstenger, kardemomme, nellikspiker osv, ikke te) og la det trekke i ca ti minutter. Lag en dobbel espresso og steam litt over 1 dl melk til dobbel størrelse (som en vanlig latte). Sil chaivannet oppi latten og NYT! Nammenamm.

Det andre som sjarmerte mest med Londonbesøket var Hampstead Heath. Jeg trodde dette var en litten park, men så feil kan man ta. Denne parken er enorm. Jeg gikk og gikk og trodde jeg hadde spasert tvers over parken, hvorpå jeg hadde bare snittet det ene hjørnet. Selv i Januar var det vakkert og grønt i parken. Både mistetein og andre vintergrønne planter viste seg villig frem. Når sola da kom og tørket opp søle i busker og kratt kom denne himmelske vårlukten som gjør at det sitrer fra topp til tå. Sukk... Når jeg sto der ute i skogen slo det meg at snø er overdrevet, skikkelig overdrevet. Hva skal man med det om man kan ha slik vår hele vinteren?

Vi poppet innom noen pubber og smakte på diverse øl, London Proudest var utrolig god, og anbefales. Videre når det gjelder anbefalinger; Se den utrolig morsomme musicalen Avenue Q i London ved neste korsvei. Masse deilig humør!!!

Vakre Hampsted HeathCamden TownDette er et veldig godt øl, London Proudest

Kommentarer