Skal du ha godt juleøl?

Da er årets Juleøltest gjennomført. Testen foregår hos Jan Sølve, og han er den perfekte vert. Han baker og handler inn alt. Serveringen består ofte av hjemmebakt julekake, gløgg og altmulig salt og søtt som kan nøytralisere smakssansene. I år var det også tilskudd fra kokosbollefabrikken. Dette er en tradisjon som har blitt ganske gammel uten at jeg kan si hvor mange år vi har holdt på nå. Er det 10 år? Det som går igjen, er at jeg går krokbøyd ut etter å forspist og drukket meg :)

Som vanlig er det 8 juleøl som skal smakes, og selvsagt er det blindtest.
Da mange i juryen er fra Sandefjord spiller Grans en større rolle enn de andre bryggeriene.

Følgende kriterier blir målt:
Farge, Lukt, smak og ettersmak

Sammendrag:
Det nye i år var at fargene var nydelige. Jeg liker juleøl litt rødlig og her sto 6 av 8 prøven. De 2 lyse smakte også pils.
Videre kan vi kjapt slå fast, skal du ha god juleøl i år, MÅ du på polet. Det er der godsakene bor :)

Jeg hopper rett til resultatene

1. Grans Juleøl Kl. 3
2. Berentsen Julefnugg Kl. 3
3. Aass Juleøl
4. Grans Julebrygg
5. Grans Juleøl
6. Fredrikstad Juleøl
7. Tuborg Juleøl
8. Grans Bare Jul

Jeg hadde Berentsen på klar førsteplass, men siden det var Grans som vant så protesterte jeg ikke :) Jeg er da tross alt fra Sandefjord.

Her er linuppen ferdig sortert med vinnern til/fra høyre!
Klikk på bildet for mer detaljer.


Stor tusen takk for Jan Sølve for flott arrangement, resultatservice og bilde!!!

Kommentarer

Harryford sa…
En koselig juletradisjon Lin!

Mange juleølsorter er det heldigvis igjen blitt å velge i, etter de 70 åras rasjonaliseringer!!!

Ellers klart enig i at skal en ha ølet med de fyldige smakene, må en på polet!!!

Selv holder jeg en seidel på Ringnes sitt juleøl - brygget i Arendal! ;-)

Det aner meg - uten å ha smakt de, at Ringes Bokk og Nøgen Ø juleøl, som der skrytes av i div tester, kan bli vel smakfulle!!!

I år må mottoet for meg hva juleøl angår bli, "Lite - men godt"!
Mona sa…
ARGH! Jeg er veldig nær Drammen, du MÅ bare skrive bryggeriet vårt rett Aass hhihihih. Unnskyld. Ikke ofte jeg påpeker stavefeil men her var det ytterst påkrevd.

Kul tradisjon forøvrig :D
Lin sa…
Sorry Mona!!!!
Nå har jeg rettet det opp.
Det var forøvrig en veldig god juleøl! :)
Kathrine sa…
Måtte bare innom her: Det finnes bare ett juleøl, og det er Julebokk fra Ringnes. Ellers er vi stooore Aass-fan av øl her i heimen. Norges beste bryggeri:-))

:-)
Lin sa…
Denne julebokken har jeg ikke smakt. Det får bli øllen jeg kjøper inn til julaften tror jeg!
Lin sa…
Nå HAR jeg smakt julebokken til Rignes og den er god. Men veldig mørk. Jeg følte meg plutselig i Irland. ???
Norge i julen syns jeg og holder fast på resultatene fra testen.

Kanskje bør den med neste år!