Årets første rose

Her er årets første rose hos meg!
Louise Odier heter hun!
Hun åpnet seg for første gang 10. juni.
Nå står knoppene i kø hele beddet oppover.
Jeg har vært å handlet Animix og gjødslet for noen dager siden. i dag er det meldt regn for første gang på lenge, så da håper jeg på expressfart!



Hvis man skal sette seg ned å tenke litt på gjødsling...
Hva da med nyetablerte roser?
Kan jeg gjødsle med en spesiell gjødselblanding som har rett sammensetning av NPK, også kan jeg styre at jeg vil ha kun masse vekst, og blomster ikke er så nøye? For så neste år, og året etter derigjen når rosene er etablerte, at jeg da kan gjødsle for knopper og blomster?
Hva om det? Går det?
Og hva er blandingsforholdet av NKP da?

Jeg har nemlig nesten 40 roser som alle står å sliter med blomsterknopper mens de knapt er 30 cm over bakken (og de på sikt skal bli mer 150-300 cm). Er ikke knopper og blomster veldig slitsomt for stakkars ungpiker som disse?

Kommentarer

Berit sa…
La dem blomstre, du. Å knipe knoppene blir som å si til en tenåring at du kan gå på fest når du blir voksen! :D
(Det er kanskje fornuftig å knipe, men jeg er altfor nysgjerrig til det.)
Berit sa…
Jeg ville forresten ikke ha gjødsla mer enn vanlig eller med mer nitrogenholdig gjødsel. Du risikerer lange umodne skudd som ikke tåler vinteren, og du kan få mer sykdom. Trur eg.
Lin sa…
Berit:
Jeg er som deg! Klarer ikke å knipe knopper!

Det du sier om lange skudd som ikke tåler frost er nok spot on! Jeg får bare smøre meg med god gammeldags tolmodighet.

Noen som har til overs!