Hvordan ta bra supernærbilder uten dyr makrolinse

Jeg er jo veldig glad i å ta bilder. Både av folk og fugl, men allerhelst av blomster.
Jeg har derfor lenge siklet på en flott makrolinse. Disse begynner på den nette sum av 3700,- og går fort opp til 5000,-
:(
Jeg har derfor i lenger tid vært på jakt etter en annen måte å komme nærmere plantene på enn det mitt Nikon D40X Speilreflekskamera vil tillate.
Jeg må først si at jeg er skrekkelig fornøyd med kameraet. Jeg kjenner ikke betydningen av alle disse begrepene som vanlige hobbyfotografer slenger om seg med, og jeg har ikke tolmodighet til å sette meg inn i det nå. MEN alikvel får jeg "gode" bilder med mitt speilreflekskamera. Og alle ære til Nikon, dette er lett og morro.

Etter å ha hørt litt rundt, både på forumer, hos fotoglade venner, kollegaer og gutta på Japan Foto, falt til sist valget på 2 stk Close up ringer fra Hoya. De kostet rundt 300,- stykket.
Disse er som et forstørrelsesglass, og skrur utenpå den vanlige linsen. Ta gjerne med kameraet og linsen så får man riktig dim. Jeg kjøpte to helt like som skrues sammen til smååå blomster, også bruker jeg en ring alene til større blomster.

Man må øve litt før man får dette skikkelig til, men ikke lenge. Og etter hva jeg har forstått er dette litt samme som makrolinse, selv om kvaliteten selvsagt blir bedre med en skikkelig makrolinse.
Man må holde kameraet musestille, stativstille liksom. Jeg fikk stativ av Jonas i julegave for 3 år siden, og det er flittig i bruk nå om dagen. Det står som regel i ett av beddene :)
Man bør også svitsje kameraet over på manuell fokus for å sikre å komme nærme nok. Er man nærsynt osv bør man nok hente brillene. Så må man altså da bevege kroppen att og fram til motivet er klart, og den mest spennende delen av planten/innsekten er i fokus. Så vips... knips!

Til etterbehandling bruker jeg det utrolig gode, enkle og gratis Picasa. Det holder plenty for meg. Her er dagens bilder:



Såå søte disse englene, selv om jeg ikke helt fikk til fokus. Brillllllllemangel!

Denne rosen er blitt en favoritt. Det er altså en billig potterose kjøpt på plantasjen i fargen krem.

Hurdalsknopp

Akeleieknopp
Irisen tar godt vare på vannet

Jeg elsker vanndråper

Poppiusknopp

En til Poppiusknopp

Kommentarer

Line sa…
Så utrolig lurt! Kjempefine bilder :o)
Linda sa…
Kjempeflotte bilder, og kjempelurt tips:) Det skal jeg ta med meg videre:) Klem
Eirik sa…
Likte det første bildet av Irisen med vanndråper.

Hvor stor arbeidsavstand (avstand fra tuppen av objektivet til fokuspunkt på motivet) får du med disse ringene?
Lin sa…
Tusen takk!

Eirik:
Kanskje mellom 5 og 10 cm?
Jeg har ikke målt.
Eirik sa…
@Lin
Egner seg bedre til blomster enn bier med andre ord :-)