onsdag, september 15, 2010

Zumba!! Join the party


Jada, jeg også! Jeg er helt hektet! Og vi er maaange!
Timene på Elixia Kolbotn om 4 dager er allerede fullbooket.
Man må planlegge for å komme på timene, men det er det altså verdt!!!
Sats har dem, Puls har dem, Elixia har dem ... Zumbatimene dukker opp over alt!

Timene er relativt enkle til å være trinntimer. I motsetning til vanlig aeraobic der man bygger opp koreografien gjennom mange låter, er det her ny rytme og koreografi for hver låt. De begynner med enkle trinn, bygger dem på med mer detaljer, litt svinging og til sist armer. Mitt tips er å hoppe over armer og detaljer i starten, og konse på ben og hofter. Timene har mye hofter, så de er bra for de små musklene i ryggen som normalt er litt vanskelige å holde i form.

Det er i stor grad latinamerikanske rytmer og grunntrinn, men også rock, charlston, cha cha cha og andre. I dagens økt fikk vi tilogmed danse Thriller koreografien. Jeg køla litt, men håper å få den en gang til ved en senere anledning.

Fine venninne Marianne og jeg har saumfart nesten alle instruktørene på Elixia og sett at det er stor variasjon. De bruker stort sett samme låter, men koreografiene er forskjellige. Noen har mye dans og mye trinn, andre kjører mer treningsversjon.

For meg er en god Zumbatime over før jeg får sukk for meg, er morsom, jeg er kliss våt av svette og pulsklokka viser mellom 400 og 600 kalorier. Etter disse timene sitter jeg og hopper i bilen på vei hjem. Jeg klarer ikke engang å gå over badegulvet uten at kroppen plutselig tillater seg noen dansetrinn.

I loooove it!

2 kommentarer:

oyhovoft sa...

Nå er ikke dette en treningsform som er aktuell for meg (som er en solotrener), men jeg har også hørt at bekjente er svært så fornøyd med denne formen og som anbefaler det på det varmeste. Disse er i kategorien "svært god form", men sier likevel at det er en skikkelig merkbar økt når man holder på en time. Jeg, derimot, foretrekker å forbrenne mine 700-750 kcal på tredemølla. ;)

Lin sa...

Jah jeg ser vel at dette ikke er helt mannevennlig trening. Det er alltid svært få menn på disse Zumbatimene.
Jeg får som regel 600 kcal på disse timene. pittelitt mindre enn å sykle to mil liksom :) Bra trening!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...