Rense sofa - rengjøringstips

Vi renser sofaen vår en gang i året.

Da vi sist skulle kjøpe sofa, for snart 9 år siden, lette vi leeeenge før vi bestemte oss. Til sist fant vi en utrolig flott og god en fra Bolia og fallt pladask begge to. Den heter Sepia og har stofftypen Nantes.  Den har dun både i sitteputene og i ryggputene og er utrolig god å ligge i ;)

Det tok ikke lang tid før vi fikk masse flekker på den. Vi gikk da tilbake til butikken for å få hjelp, og ble der anbefalt å leie en tepperenser.

Siden den gang er dette blitt en høsttradisjon. :)
Maskinen er altså en "tepperenser" og kan leies for ca 400,- pr døgn hos feks Maxbo, Hjem og Hobby eller Maskinservice.

Maskinene har 2 munnstykker, ett bredt og et lite. Den skyter såpevannet inn i tekstilene og suger det rett ut igjen. Denne gangen var flekkene mange og gamle, så jeg kjørte en liten runde med vanlig flekkfjerner (til klær) før rensingen.

Her er maskinen. Tanken bak fylles med såpevann og avfalldunken foran inneholder det skitne vannet.

Matter og ryer kan også renses.


Vannet blir virkelig skittent. Her etter en sofa og 1 rye. :)

Overmadrasser fikk også en runde!

Den er så nyttig det er nesten jeg vurderer å kjøpe en.

Man må regne med et døgn der sofaen får tørke

Tadaaaaa! Nesten som ny :)

Jeg kan ikke garantere at rensen fungerer godt på alle type sofaer og tekstiler. Jeg anbefaler å prøve på baksiden av sofaen eller under ei pute først. La den tørke over natten, og om resultatet ble bra, fortsette å ta hele sofaen. 

Vi bruker normalt 2 timer på Sofa, 2 puffer, 2 ryer og 1 overmadrass.

Vel anvendt tid og penger synes jeg!

Kommentarer

Mari Anne sa…
Du store min, det må jeg jammen prøve.
Lin sa…
:) Anbefaler det virkelig. Hadde vært fint å høre hvordan det går om du får til å prøve det! :)
Word up!
Jeg husker du har fortalt meg om denne metoden, men nå er den endelig på nett!
Klek!
Jeg veit ikke om jeg hadde brukt så mye tid på å rense sofaen så nøye - men det virker som en skikkelig bra teknikk.
Sofaen er vel det møblet som blir mest skittent, potetgullrester og støv som samler seg.. Brrr.
Vi har akkurat kastet ut sofaen (så vi har ikke sofa i det hele tatt per nå) men det er verdt å ta med seg til neste sofa kommer i hus da!
Anonym sa…
Hei Line. Kom over bloggen din da jeg søkte litt rundt fordi jeg så gjerne skulle ha renset sofaen min ;-)
Vi har også sofa fra Bolia, i stoffet "Nantes". Ligner veldig på din, er det samme stoff som du har? Er så usikket på om sofaen tåler det...

Takk for svar ;-)
-Camilla
Lin sa…
Camilla
Heisann og takk for kommentar!
Ja vi har også Nantes i stoffet.
Sofaen vår tåler det helt fint. Er du usikker, så renser du en del av sofaen som står inntill veggen eller lignende og venter til dagen etter og ser om det blir noen skjolder.
Vi gjorde det første gangen.
Vi har renset vår nå 6 ganger og skal snart påån igjen :)
Anbefaler det på det nærmeste! :)

Det var Bolia som foreslo dette for oss da vi hadde fått en større flekk.
Jeg vil også anbefale å kjøpe Bolia sin impregnering. Den sprayes på nyvasket sofa når den er tørr. Da blir den langt mer motstandsdyktig!

De er jo dyre disse sofaene så greit å ta godt vare på dem!
Anonym sa…
Hei! Takk for tips! jeg vurderer å brukke tepperens på både sofa og tepper, men,, Må man ta teppene ut. På terassen eller kan det gjøres inne (på parkett altså)?
Lin sa…
Heisann Anonym:

Om man har et tørt ubehandlet gulv, så ville jeg nok ikke gjøre dette inne. Vi har ett oljet gulv inne og suger jevnlig opp søl med rensemaskinen slik at det ikke blir liggende vann over tid på gulvet.
Mattene har ligget på fliser på badegulvet til de blir tørre.

Jeg har kun erfaring med å gjøre dette med en slik tepperensemaskin uten den har jeg ingen erfaring.

Anonym sa…
Vi hadde en Oregon sofa fra Bohus som vi kjørte tepperens på. Noen tepperensmaskiner har vann-sprøytedelen inne munnstykket, mens andre har det på utsiden slik at man automatisk sprøyter på og suger opp. Den maskinen vi leide kom fra ScanClean og har alt plassert på innsiden av munnstykket. Beskjeden fra butikken var å blande opp vann, påføre vann-såpe blandingen og vent i ca 30min. Dette ble litt feil da mye av vannet kom ned og inn i skummet til putene og sofaen (fører til lenger tørketid). Den beste løsningen er om man har en maskin er å skru på pumpe og støvsuger bitensamtidig, da påfører man såpe-vannet og suger omtrent samtidig, og det blir svart, vi gjorde dette 3 ganger og sofaen ble som ny nå (selv om den er gammel).

JEg tok meg ikke tid til å teste med et lite stykke først, men det kan nok anbefales, for sikkerhetsskyld altså.

Så anbefaler alle med tekstilsofa som man har hatt en lenger periode om å kjøre tepperens på det, husk å si til butikken at du skal ha munnstykke for rens av sofa ellers får du et langt rør som du ikke trenger :D
Ørjan Nielsen sa…
Syk forandring :) Dette må prøves! Har en sofa jeg kjøpte brukt, som var ny fra living -fikk den til slikk og ingenting, og er ganske fin, bortsett fra at den er noe falmet og forferdelig flekkete blitt! Takk for tips :)
Lin sa…
Ørjan Nielsen:
Ja det blir virkelig stor forandring. Vi pleier å gjøre det før jul, men nå har vi fått oss soffahund, så nå blir det nok 2 ganger pr år :)

Lykke til!
Anonym sa…
Hei Lin,
er det lov å spørre om hvor du fikk det bordet fra? Det så ganske tøft ut!:- )
Lin sa…
Anonym:
Bordet har jeg vokst opp med og arvet av min fine mamma og pappa. :)
Jeg skal høre med dem hvor de kjøpte det i sin tid. Har aldri sett makent hverken her eller der :)
Merete sa…
Vi har fått renset en sofa og set stinker sitron og såpe av den på lang vei. Er det normalt at det lukter så intenst og lukten setter seg i klærne om vi sitter i den...blir nesten kvalm...lukter din veldig etter rens?
Takk 😊
Silje Overbakk sa…
Jeg tenker å leie en tepperenser fra www.tepperenserutleie.no i oslo. Det koster bare 199,- per dag, fant ikke noen billigere i oslo.
Noen som vet hvordan det er å rense sofaen med tepperenser?
Lin sa…
Merete: Isj, nei dette har jeg aldri opplevd. Den såpen vi får med når vi leier lukter litt kjemisk mens selve rensen pågår, men ikke opplevd at det har luktet noe i etterkant :/
Lin sa…
Silje Overbakk:
Den jeg leier er en tepperenser og det er altså en tepperensemaskin jeg skriver om i dette innlegget. Det var det Bolia anbefalte meg å benytte.

Jeg vil dog anbefale at du renser en bit på feks ryggen eller under en pute først om du er usikker på om sofaen tåler behandlingen.
Det er nok stor forskjell på stofftype og stoffets alder hvorvidt de tåler behandlingen.
Maskinen spruter ut vann hardt, også suger den det ut umiddelbart etterpå. Dette gjir en sugeeffekt som gjør at munnstykket suger seg litt fast i underlaget. Ikke ulikt en kraftig støvsuger.

Ønsker deg lykke til!