Evaluering av hageåret 2010 og gode plantekombinasjoner


Vær og vind
Vi hadde en hard vinter med mange dager med kaldere enn minus 20. Dette satte mange av plantene sterkt tilbake her hos meg. Dog var det utrolig mange som overlevde, men mye var frosset helt ned, særlig rosene, så da blir vel de mer buskete til neste år. MYE nedbør i sommer gjorde at mange knopper aldri sprang ut, og mye av det jeg hadde sådd direkte fikk ikke nok sollys til å sette skikkelig fart, og dermed heller ikke setting av knopper.

Planterommet
Jeg gikk i den klassiske fella i år også. Jeg sådde alt for tidlig. Særlig tomatene :(
Mye var langt og skrantent når jeg endelig kunne sette alt ut etter 17. mai.
Masse lus i år. Mistet over 100 planter i lusefella.

Kjøkkenhagen:

Dette er tredje året med kjøkkenhage her i Langhus, og det første året var jorda ny og fresh, full av gjødsel, grønnsakene formelig sprutet ut. I år, selv om jeg gjødslet godt har kjøkkenhagen rett og slett klappet sammen. Det blir for tidkrevende å gjødsle og vanne den når røttene til ti 70 år gamle trær går under den. Jeg skal derfor bygge den om til våren. Bygge den opp. Er dog litt usikker på om jeg skal fore under de opphøyede beddene, eller om jeg bare skal forhøye de jeg allerede har og ha det som i dag, bare høyere. Er på jakt etter erfaringer fra andre her!

Det som fungerte greit var salat, mangold, poteter og urter. Det meste annet sutret stille gjennom hele sesongen.

Rosebeddet
Rosebeddet (1,5 meder bredt og 15 meter langt) er blitt ett Irisbedd. Irisen stortrives tydeligvis i dette beddet, og tar helt av. Jeg liker bladene, den tette forutsigbare formen, vanndråpene som blir liggende som små perler på bladene og de fantastisk vakre blomstene. Så nå i vinter må jeg ta en avgjørelse! Skal jeg la Irisen ta over, eller skal jeg dele dem og begrense dem kraftig?
Uansett må de iallefall lenger bak i beddet da de nå står med lavere ting bak seg. Prøver å dele dem opp og plassere dem mer i "drifts" enn klynger.

De nesten 40 rosene i beddet har virkelig skuffet. Det er kanskje litt tynn jord for dem. De må nok klippes helt ned noen flere sesonger. Flere av dem har sturet, og noen har sendt ut en laaang gren til en side, også virker det som om all kraften går til den, og ikke noe til resten av busken. :(

De som har vært flottest i år er Ingrid Bergmann, Poppius, Chianti, Mary Rose (bilde) og Alan Titchmarch.

Alliumen stortrives også stort, og jeg har plantet 90 nye nå i høst.
Noen av Geraniumene er skikkelig rotete, og roter til mer enn de blomstrer. Må finne noe annet 20-40 cm høyt som har en mer forutsigbar form. Nå klapper de helt sammen og brer seg slapt over alt annet i beddet.
Fagerklokkene er praktfulle og hadde en god andreblomstring. Disse skal også deles og settes litt mer i drifts.

Digger også mixen Fiolfrøstjerne og Solhatt. Solhatten er så stolt og kraftig mot den sarte vimsete Fiolfrøstjerna. Mer av denne komboen neste år! Fiolfrøstjerner står nok en gang på handlelista til vårsalget på Ramme Gård.

Det blir en spennende vår med mye flytting i rosebeddet :)


Snuplassskråningen
Her har det faktisk skjedd pittelitt. Dette beddet er ei røys med sand, litt blåleire samt masse sprengstein. Lekkert? Jeg forsøker litt desperat å plante noe, selv om det er veldig bratt. Jeg graver ut hull, forer det med god jord og stapper steinbeddsplanter inn. Skyggesildren som jeg fikk av Tine i fjor har vokst fint, Murtorskemunn har tatt skikkelig av og blomstrer faktisk litt ennå. Eføyen har blitt rød hele året?? og en skyggetålende kaprifol har stagnert helt. Tenker å prøve noen lave geraniumer neste år og se om det setter litt fart. Den blå akeleien på toppen ble nyyydelig!

Plen
Mye såing i våres har virkelig gitt resultater og plenen er blitt dobbelt så stor. Jeg er jo ikke så glad i plen, så denne er liksom Pål sin denne grønne flaten. Og TRO meg, den vil bli mindre og mindre sakte mens sikkert! ;)
Vi har sådd på nybrått og dekken noen flekker. To runder med luking av Løvetann var litt lite, og jeg burde hatt en ny runde på høsten. Det var iallefall lurt å begynne tidlig på høsten, mens de var litt små. Forbausende mye kløver i den gamle plenen, tror jeg skal forsøke å fase den ut. Mye bier i gresset kan gjøre veldig vondt har jeg funnet ut :) I Høst har jeg raket hardt med jernriva, mest for å få mat til komposten, men også for å lufte litt. Neste år blir det mer flekking, også må vi finne på en avslutning mot parkeringen. Teit at vi ikke har fått ordnet noe der borte, blir alltid litt deppa når jeg kommer hjem og ser hvor stygt det er der.

Potter
Litt spesielle potter i år kanskje. Rosen The Fairy, Oljeplanter, Hosta, Dvergsyrin, Prydkorg og Astrantia. Liker særlig når den kraftige Hostaen får stå tøff ved siden av noe mer sart som Astrantia og Hagesildre. Det må jeg tenke mer på til neste år! Stas at Dvergsyrinen kom med gjenblomstring på høsten! I Potta på bildet ser du Oljeplanten. De ble supersvære til å være sådd i mars.

Alt i alt, ikke et veldig bra hageår, Vi får ta det igjen neste år!!

Kommentarer

Ser at det ikke stod så bra til hos deg heller i år. Det var da en trøst (sett fra min kant)!
Men hva slags Allium venter du til neste år? 90 stk da gitt!!!
Lin sa…
Det er Aflautense, det samme som de tre gruppene som står der fra før. Var i Wisley Gardens under alliumblomstringen i mai og må bare ha mer og mer og fylle alle bedd :)
Maiblomst sa…
Godt å høyre at alt ikkje er heilt på stell andre stader også;-)
Eg tenkjer, ikkje gi opp rose hekken din ennå. Rosene trenger litt tid på seg syns eg, før dei vert slik ein vil ha dei. Eg har eit rosebed, som er blitt tilplanta dei siste to åra, og håpar at det ser betre ut "all over" til neste år.
Eg syns at staudene eg har planta saman med rosene vert større enn eg har tenkt, og det heng nok saman med at rosene får ein del gjødsel. Så nokon av staudene får ikkje være der lengre. Eg har ein låg geranium som eg likar godt. Det er "Pink penny". Den vever seg innimellom alt anna, og blømer faktisk framleis.
Kjekt å høyre andres erfaringar gjennom hageåret:-)
Lin sa…
Maiblomst:
Så det er visst andre som har hatt en litt røff hagesommer også skjønner jeg. På ett vis greit å høre, selvom.
Jeg hiver ut endel større stauder, som hos deg er det endel som er blitt for store for langt frem i beddet. Geraniumene må ut. Så får rosene og Irisen spille hovedrollen en stund til. Om rosene ikke skikker seg så får de spille andrefiolin. :)
Takk for tips og erfaringer fra deg og!