Helgenurt - Santolina chamaecyparissus

I en av oppgavene på skolen skal jeg lage planteportrett, og Helgenurt, min nye favoritt, skal selvsagt med der. Foreløpig har jeg planterommet fullt av små Helgenurter, og jeg har finkjemmet Google for å se hva den kan brukes til i hagen. Altså hvor skal jeg ha den. Jeg har nemlig maaange!

Den hadde vært "vintergrønn" om den hadde vært herdig her i landet, hvilket den jo ikke er. Så man bør ta stiklinger på høsten og overvintre disse. Jeg har sådd dem fra frø (som var litt vriene å få tak i) og de spirte overdådig. :)
De blir raskt en rundt liten busk, de er myke å ta på og ganske så hvite. Om de blomstrer i Norge vet jeg ikke ennå, og om du har sett det, blir jeg svært glad for å høre om det!

Jeg tror den er fin til gult, blått og lilla i hagen. egentlig til alt, og da også til grønt!

Her er noen fine bilder jeg fant!

Når de blomstrer blir blomstene gule!

De blir ofte brukt i parterre, og noen ganger også i kuntehager, men dette mest i land den er herdig. 




Ham House utenfor London


Se mer her >

Kommentarer