Hagemessen 2011

Deilige redskaper fra Gros Hage
Da har jeg endelig kommet hjem etter en lang og flott dag på hagemessen på Lillestrøm!
Som vanlig lærte jeg en masse når jeg sto på standen, og tok ivrig notater på de små fine foredragene som går innimellom. 

Generelt var ikke messen mye bedre enn foregående år!
Kanskje pitte litt. 
Her er min Topp 10 liste over ting på messen i år. 
1. Hagegalstand (Såååå masse spennende!)
2. Gros Hage (veldig mye fint)
3. Foredragene
4. Helens besøkshage/Hageopplevelser
5. Pelargonia standen
6. Fucsia standen
7. Drivhusstand!!! (Jeg ønsker meg såååå drivhus at det nesten gjør vondt!!)
8. Hagemo (Hadde mye fint og smått, og jeg fikk kjøpt tre fine Blå poteter)
9. Bryn Gartneri (flott og koselig stand med mye fint, men dyrt)
10. BoGrønt (svært utvalg inkl staduder, men dyrt)

Jeg rakk aldri å ta bilde av fine Anne på Moseplassen.com da jeg ikke hadde med meg telefonen. Jeg hadde sneket meg avgårde fra standjobben min, og da glemte jeg telefonen i farten. Hun holdt et godt innlegg om hageblogging. Hun har også laget oppskrifter på hvordan komme igang med blogging, og de finner du da på hennes blogg. 

Her er litt andre bilder:
Jeg har lyst på slike heller kant i kant med plenen! Håper å få det til i sommer! 

Burgon and Ball er et av mine favorittmerker. Stas med Gros hage som har sååå mye fint!

Helen Fredholm hadde de fineste designhagene. Koselige rustikke og fine! 

Darren Sains hadde ett innlegg om Veien til Chelsea. Omtrent som jeg håpet, og bedre enn jeg fryktet!
Dette var noe av det mer spennende på årets messe!
Fiiiine fine Syriner! Lukter godt!

Tommy Tønsberg holdt et godt innlegg om stauder han anbefalte. Mye vanlig, men også endel spennende!

Disse hadde jeg lyst på, men tok meg ikke råd.

Denne hadde jeg ennå mer lyst på, og den var også veeeldig dyr, så da ble det med ønsket. :)

Jeg har en stubbe jeg har drillet endel hull i som ligger bak noen graner. Jeg håper det bor noen  good guys der!
Igjen Gros hage!

Min Petter hadde nok digget en egen foringsplass og jeg vet at Gulspurvene er litt sure fordi han spiser så tregt, så en slik ville nok vært vinn vinn vinn for alle mann/ekorn!
Jeg handlet følgende: 
6 stk Rosa forglemmeiei (Myosotis sylvatica)
1 stk Daglilje - Hemerocallis Crimson Pirate
2 stk Ratibida Columnifera
2 stk Romersk Kamille
6 stk Fransk Lavendel (Ikke herdig)
2 stk Alcea resea ficifolia (staude)
3 stk Blå Kongo settepoteter (en liten test)
4 stk jordskokk
Alt til den nette sum av ca 300,- (PS dette er små frøplanter)
.

Kommentarer

Hei Lin :)
Det var skikkelig artig å se deg. Og hyggelig at du synes foredraget ble bra. Nervepirrende skal du vite, fint med kjentfolk i salen :)

Jeg la inn lenke hit fra en lenkesamling om messebloggings mm på moseplassen :)
Linda sa…
Artig med messe:) Jeg synes som nevnt den var bedre enn sist jeg var inne, men nå er det noen år siden, og jeg håper den fortsetter å forbedre seg enda mer. Men den er på rett vei tror jeg:)
Ståle sa…
Clematis "Paul Farges" er det samme som C. "Summer Snow", den er vel best kjent under dette navnet. Den burde ikke være vanskelig, eller dyr, å få tak i. Den er svært enkel å stiklingsformere. Forøvrig er det en monsterplante, som krever svært god plass. Stikk innom hvis du gidder å grave opp en rot.
-Ståle
Nostalgia sa…
Heldiggris som fikk tak i jordskokk da! Jeg var der på torsdag, men fant ingen:(

Som Ståle sa, så er det ingen grunn til å sikle lenge over 'Paul Farges'... jeg har den, bedre kjent som 'Summer Snow'. Kan sikkert grave opp et skudd til deg litt utpå her hvis du vil, den er som Ståle sier en monsterplante:)!

Bare send meg en pm gjennom hagegal:)

Lill Kaja
Lin sa…
Jah Summer Snow har vært på ønskelista lenge. Hagen min har jeg hatt i knappe 3 år og det er egentlig en litt høy tørr kolle med et hus på midten og noen bedd slengt ute i kanten. Jeg tenker å la en eller flere Summer Snow få myke opp huset litt.

Egentlig skulle jeg så gjerne ha en jungel av en hage. Og på sett og vis er det målet. Jeg tror noen monsterroser og noen monsterklematis kan hjelpe meg på veien. Jeg vil heller begrense enn å ha skjeldne ting som sturer i en krok.

Sier ei som slet i flere år og måtte få hjelp av Ståle for å bli kvitt 4 kvm med sinna Fagerfredløs. :)
Ja ja, jeg må visst gjøre alle feilene selv.