Google + og nye skyer


Google +
Denne uken har jeg litt desperat forsøkt å finne ut meste mulig om nye Google+. Den lanseres antakelig nå i høst.
Det er vel intet nytt at jeg liker sosiale medier og deler alt til alle.
Og her ligger nok min interesse i Google+.

Når jeg deler får både foreldre, sjefen, hagefolk, bestevenninner, sønn, sønnens kompiser, tanter og nieser se alt. Uten at det jeg deler er av interesse for mer enn en liten brøkdel av mine venner.

Jeg har flere ganger tenkt at det burde være enklere å dele noe med noen, og noe annet med andre. 

  • At familien får bilder av Jacob som svømmer for første gang
  • At jeg kan dele siste bransjenytt med sjefen 
  • At jeg kan dele den første utsprungne rose med hagefolk
Angivelig er det nettopp dette som Google+ gjør så enkelt. Det går også på Facebook, men det er en masse administrasjon for å få det til.
I Google+ oppretter man ringer/grupper av venner og velger hvilke ringer man skal dele med.

Foruten dette skal funksjonaliteten være ganske lik Face.
Så kan det jo hende at innen Google+ er ute ute, at Face har rukket å lage en lignende funksjonalitet. Der er vi jo allerede! Enklest for oss tror jeg. (håper litt på det)

Google ser ut til å kle om alle sine tjenester, allerede er Google Calendar tegnet om. Man får en mørkere toppmeny og selve kalenderen fremstår mer moderne og enkel å bruke uten at jeg har brukt den nye veldig mange dager ennå.
Google+ kommer i høst, og jeg gleder meg!
Det er det samme for meg om jeg bruke den ene eller den andre, litt konkurranse er sunt uansett! 


Nye skyer


Annet som er i farten nå er at alt, både lagring og programmer skal ligge i skyen. Dette vil si at du kan ha kalender, kontakter, dokumenter, bilder, musikk og programmene dine liggende et sentralt sted ute på nett, og om du logger inn kan du nå dette innholdet både fra jobb, hjemme, mobil, PC og nettkafe på ferie i Paris. Det blir dermed også enklere å dele alt dette med venner og kollegaer. Masteren ligger i skyen liksom.

  • Microsoft med tjenesten 365 og Skydrive (gratis lagring og office (inkl outlook) programmer på  nett)
  • Google med Google+ og appsene deres
  • Apple med nylansering av gamle Mobile me som nå skal hete iCloud.
Jeg er superspent og klar for å få ryddet opp i min digitale hverdag.
Men hvilken leverandør skal man velge????

Kommentarer

Jeg er litt usikker på nytteverdien av Google+ men veldig uforpliktende å prøve er det jo.
Prøvde å søke deg opp uten hell, men om du vil så finner du meg på anne.moseplassen alfakrløll gmail.com

Forøvrig synes jeg det er helt bissarr at det pr i dag er så pesete å holde noe info til noen og ikke til andre på Facebook, så om google kan få fikset på det så hurra!
Lin sa…
Åhhh jeg er ikke inne på Google+ Anne!
Jeg har ikke fått meg noen invite ennu! hint hint hint ;)
Jeg har linsmitt@gmail.com som epsot i googlesystemet, men altså foreløpig ikke på google+
Jammen lin da, du må jo sende meg en epost ;) bare flaks at jeg var innom for å sjekke om noen flere hadde skrevet mer om google+

Da hører du fra meg :)