søndag, oktober 02, 2011

Lins hjemmelagede gooode bønner - Koking av Berlotti

Oppskrift på Lins kokte bønner med pølse under bildene.

I dag ryddet jeg ut av den høye pallekarmen og fjernet alt med unntak av sitrontimmian og noen av bønneplantene som fortsatt spruter bønner. Dette er dagens fangst!

Jeg er ikke superglad i bønner, men vet det er sundt, også gir de så mye nitrogen til jorda så jeg har masse i hvert hjørne i pallekarmene. Der har de fire klatrpinner som i mannshøyde er bundet sammen på toppen. 

Dette var ca halvparten av Berlottiene denne gangen. Berlottibønner er sååå vakre, men de er desverre ikke så lett å få stor avling på. Så da må man finne seg retter som passer til et lite måltid. 

Berlottibønner skal kokes før spising. Åpne belgen med fingrene og plukk ut bønnene. Nå kan de enten tørkes eller kokes i ca 20 minutter. Jeg synes de smaker litt kjedelig så jeg har satt sammen 4 oppskrifter og har havnet på denne som du ser under

Berlottiene mister rødfargen sin i kokingen. De hvite bønnene med grønn inni er Bondebønner / Hestebønner / Broadbeans

Nam nam nam

Her følger oppskrift på Lins hjemmelagede bønner og pølse
Pr pers
1 ss olivenolje
2 never ferske bønner (om du bruker tørkede må de legges i vann (se pakken))
2 kvister fersk Salvie
2 fedd hvitløk
2 store tomater delt i 4
Vann til det dekker
1 skive grovt brød
1 saftig pølse ala ostepølse

Ha bønnene i en liten kjele med tett lokk, ha i salvie, hvitløk, tomater og olivenolje. Ha så i vann til det dekker.
Kok i 20 minutter.
Om du som meg har flere slag bønner, så undersøk koketid (Bondebønner 4 minutter) og ha i underveis. Stek/grill pølsen og stek eller rist brødskiven. Kan med fordel stenkes med olje og stekes sammen med pølsen i panne/grill.

Serveres og nytes asap! ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...