Vanskelige valg - Hage eller ikke hage?

Nå har jeg lest alle blogger, blader og magasiner både på nett og på papir som handler om Surrey, UK. Jeg reiser dit neste helg og har en hel dag der jeg kan gjøre hva jeg vil. YESS!

Jeg tror jeg har landet på 3 alternativer. Jeg må bestemme bare en av dem. Og nå har jeg tenkt masse, og ennå vet jeg ikke hva jeg skal velge!
Den røde nålen er der jeg overnatter - Shere.
Alternativ 1 Hathchland Park på den grønne knappen rett over Shere,
Alteernativ 2 RHS Wisley Botanical Gardens som du ser over Ockham Common.
Alternativ 3 Peaslake ligger rett sydøst for Shere.

Alternativ 1. Hatchland Park
Jeg har hørt om dette vakre huset flere ganger og hatt lyst til å dra. De har en veldig vakker formell hage designet delvis av Gertrude Jekyll og delvis Humphrey Repton. Begge kjente hagedesigner fra 1800-tallet. Noe av området er redesignet, men de jobber fortsatt med de samme plantegningene som fra den gang da.
Hagen er omgitt av en stor park med vakre dels designede woodlands igjen omgitt av vanlig skog merket for turgåere. Jeg kunne taxie hit, også rusle tilbake til Shere. Det er åpent Tea room på Hatchland så der kunne jeg jo spise lunsj. 


Alternativ 2 RHS Garden Wisley
Jada jeg vet at mange nok ville gå for denne utrolig vakre hagen. Den har også vakre woodlands, stramme walled gardens, svære drivhus, små drivhus, store og lærererike kjøkkenhager, en gigantisk frukthage, små student designhager, en nydelig fjellhage, en nydelig innsjø, et par koselige kafeer og kanskje ett av Syd Englands bedre hagesenter, til og med med egen hageklær og sko avdeling!
Problemet her er at jeg kjenner hagen så godt, hver crook and cranny. Jeg VIL se ALT og handle masse masse. De stenger halv fire akkurat den dagen og det vil gi meg 3,5 timer der som selvsagt er altfor lite. Jeg ville antakelig løpe meg halvt gal for å rekke de viktigste tingene. Og bruke masse penger jeg egentlig ikke har. 






Alternativ 3 Rusletur fra Shere til Peaslake
Peaslake er en koselig litten village med 1300 innbyggere. De har et veldig koseligt lite hotell med en koselig pub med super mat! Der tenker jeg da å spise lunsj.
Landskapet dit er utrolig vakkert med svære jorder oppdelt av hedgerows / laaange hekker og steingjerder og det hele omkranset av store skoger. Dette alternativet er nok det som vil gi meg mest ro. Turen vil ta sirka 6 timer tur -retur inkl spising. Dvs at jeg ankommer tilbake til Shere 20 minutter før det blir mørkt.
Det fine med Pealake sett i forhold til Shere er at det er så langt unna alt og derfor fremstår langt roligere. Dette er ikke travelt sted med masse turister (bortsett fra folk som går eller sykler innom, mye hiking i området).  I helgene er Shere ganske travelt, men jeg lover deg, om du liker London vil Shere fremstå som folketomt, selv i helgene :)

Ofte blåser og regner det i England og da er disse stiene perfekte. Dette bildet er tatt i desember for 2 år siden og er på vei til Peaslake! Dette er nok den vanligste "stistilen" i området, og var det vi også hadde når vi gikk i mai.

Peaslake og det koseligste hotelletet Hurtwood Inn. Her ville jeg gjerne hatt mitt 40 årslag. Men vet ikke om jeg tør å innvitere da jeg tenker at folk kanskje ikke har lyst og eller råd.

Og som om ikke det er nok, så frister jo også Winkworth Arboretum som er en pribelønnet park med over 1000 forskjellige trær og busker, mange av dem skjeldne. Den går for å være det beste steder å se mil på mil med English Bluebells. De har også egen Magnolia skog samt en Rhododendronskog. JADDA. Jeg må hit og!!! ??? Men jeg har strøket det av listen da jeg gjerne vil spare den til en vår. i Mai blomstrer disse små blå Bluebells og jeg vet ikke om noe vakrere i hele verden enn dem.
Sjekk denne linken så forstår du fasinasjonen >

Jeg har også veeeldig lyst til å se fine Polesden Lacey. De har vakre hager, et nydelig tea room, plant center og mil på mil med vakker natur. De har tilogmed egen hageapp fra hagen deres. Dog er det litt langt å gå til Shere derfra OG området mellom der og Shere har egentlig ikke de koseligste stiene. 



Så HVA velger jeg?
Foreløpig heller jeg til å gjøre Peaslake Alternativ 3 om det er godt vær og om det er hufsat så velger jeg nok Wisley Alternativ 2.

Har du tenkt deg ut noen favoritter her?
.


Kommentarer

Maria sa…
Winkworth Arboretum! Store, gamle engelske trær i full høstprakt er til å drepe for. Alternativt dø for, og du er av den mer passive sorten, hvilket er et tullete alternativ for deg, selvfølgelig. Men en skog om våren er jo noe helt annet enn den samme skogen på høsten - det er helt andre stjerner som spiller nå. De har ferie når du drar dit midt i mai...
Lin sa…
Jah, alle årstider har nok sine stjerner. Men å få Rhodoendron, Azalea, Magnolia og Bluebells i en og samme tidlig mai-dag. Ja det er mer enn man kunne drømme om. Men jada, Jeg har veldig lyst til å dra nå og! :)