Erfaringer med billig minidrivhus som funker!

Jeg har i mange år ønsket meg drivhus, og ikke tatt meg råd til å kjøpe det. Også fikk jeg i bursdagsgave i år av mamma og pappan min. Jippi!! Kanskje den aller beste gaven noen gang!
Før jeg fikk det nye fine drivhuset brukte jeg dette minidrivhuset. Det har virkelig gjort jobben de siste tre årene!

Nå i morgen skal jeg pakke ned mitt minidrivhus, men ikke for siste gang.
Jeg kommer til å snurre det igang sammen med drivbenken neste vår, fordi de fungerer så veldig bra!

Dette drivhuset koster altså 179,- på Biltema. Se drivhuet her >

Jeg demonterer det hver høst, oppbevarer det i full frost under trappen ute, og setter det opp igjen når snøen er på hell i mars/april. Det står på nordsiden av huset (redd for solen) og jeg bruker det til herding av småplanter på vei ut, samt oppstart av staudefrø som har overvintret ute.
Og det fungerer utrolig godt! Det er pussig god temp innider (kanskje fordi det står inntill husveggen), men det må virkelig ankres godt fast i bakken så det ikke blåser bort. Jeg har 2 ganger mistet alt inni der etter en vårstorm.
Jeg bruker det stort sett hele sesongen og starter salatplanter også inni der før jeg setter dem i kjøkkenhagen. Er smart å starte kjøttfulle grønne planter der inne har jeg funnet ut da sneglene digger dem, ikke såå stas når det har blitt litt størrelse på dem.

Jeg legger to tunge skiferplater over bunnstengene og har noen teltplugger i tillegg. Så stabler jeg det tyngste av potter nederst og lettere oppover, så går det helt fint!

Som alle slike "hus" så må man lufte på varme dager, men ved en nordlig plassering er det ikke like kritisk som om den står på øst eller vest. Sør er ingen vits synes jeg. Det blir for varmt og man svir lett planter der. Det regner selvsagt ikke der inne, så regning må man stå for selv. Om det melder regn og ikke for mye vind rusler jeg ofte ut og setter alt utover gresset slik at vanningen kommer fra oven. Pass på snegler dog, de er også ute når det regner.

Dette lille minidrivhuset anbefaler jeg dersom man ikke har drivhus eller har et trangt drivhus :) og særlig for deg som sår frø.

Kommentarer

Inger Marie sa…
Hei Linn:)
Såå bra du tar opp dette:) har alltid lurt på om det fungerer...jeg har ikke drivhus selv,men har laget meg en kaldbenk som fungerer utmerket som ditt plasthus:)
Takk for du likte mitt kransekurs:)
God søndag til deg:))
Lin sa…
Heisann Inger Marie!
Jada denne fungerer glitrende! Med vekter og med lufting :)