Erfaringer fra hageåret 2011


Ja så er altså straks hageåret 2011 over. Som absolutt alle andre år i min hagehistorie har dette året vært spesielt værmessig. Vått vått og vått. Det har vært jevnlig sol, men også mye regn.
Fint for noen planter, uhørt for andre. Den største flausen i år har nok vært mine over 50 roser som knapt har produsert noe som helst.

Rosebeddet: 
Roser - Rosene har rett og slett regnet bort. De engangsblomstrende har gjort en grei jobb som vanlig, mens de remonterende har satt få knopper og igjen få av dem har slått ut i full prakt.
Det er altså Poppius, Hurdal og Flammentanz som har prestert best. De minst sossete og krevende rosene. Det er ergo lurt å ha noen "Plantasjenroser også" for dårlige år som i år.

Stauder - Av staudene har Solhatt og frøstjernene gjort en kjempejobb. Svære kraftige og laaaangtstående har de vært. Mine favoritter er alle mine Veronikaer og sett bort fra Spicta som fallt om pga svak stengel så har de alle produsert flott. Stjerneskjermene var så som så.

For første gang har mine Kjempeverbena frødd seg. Jeg hadde ingen i fjor og i forrifjor så jeg var meget overrasket over å se 7 planter vokse seg til og blomstre fint, dog noe sent. Frosten tok dem før det ble noe frø produsert.

Jeg vil også trekke frem mine fantastiske stokkroser Creme de Chassis. De har stått stolt og blomstret i flere måneder. Fantastisk sterke og vakre!


Potter
Sommerblomster - Her har det vært så som så... mange av rosene i potter fra i fjor var alle døde så alt ble byttet ut med sommerblomster av den tidlige sorten. Mange holdt stand lenge og ble ikke byttet ut mot slutten av sesongen og så dermed frønsete ut. På min vakre lille dvergsyrin hadde jeg i år valgt ut en duftløs erteblomst "The tangier pea" og aldri har noen erteblomst prestert bedre for meg. Den er litt sart i utseende og har smale blader, men er totalt fantastisk! Den skal jeg ha på samme plass neste år også!


Kjøkkenhagen
Siden jeg har gitt opp den gamle kjøkkenhagen under skogen og bygget opp pallekarmer med kjøkkenhage har produksjonen endret seg drastisk til det bedre. Enorme mengder frukt og grønt fra utrolig litten plass. Mildt sagt plantet altfor mye og for tett, men gosh så flott det ble lell.
Potetene både de hvite og de blå (Blå Kongo) gav god avling og jeg har fortsatt mer i kylen. Bønnene ble grei avling og de ble nytt med andakt. Både bondebønner og Berlottibønner var stor suksess. Disse kom dog sent i blomst og neste år (snaaaart:) skal jeg så dem tidligere og heller knipe mer.
De vakre vakre Kamilleblomstene gav nydelig te som jeg nå koser meg med i vintermørket. Mer av dem neste år. Det er utrolig koselig å gå å høste vakre blomster og tørke dem.
Salat og reddiker har putret jevnt og trutt. Salat kan såes i en isboks hver 14. dag og flyttes ut etter å ha blitt en pekefinger høye.
Jordbærne har jeg ikke fått til IGJEN :( Alle sier de lykkes så lett, mens jeg får maks 3 bær pr plante selv om jeg kjøper nye og eller tar stiklinger av gamle eller overvintrer 1-3 år. Snart hopper jeg over det!
Bringebærene har ikke hatt fantastisk sesong i år. Langt mindre bær enn i fjor. Kanskje halv avling? :( Selv om jeg gjødslet for første gang... Kanskje jeg ikke bør gjødsle?

Den småblomstrede Tagetes var supergod! Supervakre blomster i sterke tøffe farger som sto langt inn i frosten!

Epletreet gjorde ikke en døyt i år heller. På tide å flytte til en bedre plassering?

Ugress
Den nye løvetannnappern som jeg har fått av mamma og pappa har virkelig fungert superfint! En slik sort lang stang med en fotpedal som lar en plukke løvetann med rot i stående stilling. Ganske digg i motsetning til denne krypingen jeg har drevet med tidligere.
Vassarven flytter rundt og er ikke lenger i ett bedd, men også i Irisbeddet.
Vi har fått Hvitkløver i plenen og jeg har funnet ut at jeg hater den. Rett og slett knallsint. Den marser rundt og tror den eier hele tomta. Løper formelig over plenen og stjeler næring og lys fra fine plenen min. Kan der være det at vi klipper uten oppsamler? Vil de spre mer ugress?

Drivhus og bod
Det er vel ingen hemlighet at jeg er over meg av lykke for det nye drivhuset jeg fikk av min pappa og mamma til bursdagen. Det er foreløpig akkurat passe stort og har så langt produsert og vært et flott tilskudd i hagen min! Nå er bod også på plass med et litte Linrom og et stooort Pålrom. Og der skal jeg ha lett tilgang på all redskap! Blir stas!

Omlegging
I år har jeg lagt om rosebeddet. Irisene har flyttet ut, flere solhatter er satt inn, planter er delt og spredd og målet er å gi rosene mer plass til å vokse seg store. Jeg har satt inn mer gress og høye planter som skal gi mer engfølse og bevegelse i beddet. Håper det blir bra. Irisen er satt i ett eget Irisbedd sammen med to Magnolia Stellata som skal vikle seg i hverandre. Håper det blir suksess.

Fugler og dyr
I år har vi hatt 2 kull med Kjøttmeis. Ganske stolte her!
Vi har også hatt utvidet besøk av Ekorn. En noe treg men spretten kar som bruker utrolig lang tid på å spise (gulspurven mener iallefall det). Pinnsvin har vi også hatt i den lille ville engen ved kjøkkenhagen. Teknisk sett er det naboens tomt, men vi bor nærmere enn dem, så jeg benytter sjansen til å beundre den søte lille pinnsvinet. Hans taktikk når han opplever fare er å sitte heeeelt stille og håpe faren finner på noe bedre å gjøre enn å tråkke på ham.... ????
Ellers også veldig stolt over 3 besøk av Rødstrupe / Robin, som jo er min favoritt! Såå vakker sang!

Huskeliste for 2012
* Så Bønner tidligere
* Så Tangier Pea
* Få ut fingern og få satt ut planteskilt på alle stauder og roser!
* Gi opp jordbær!
* Prøve å ikke gjødsle bringebærene
* Kjøpe Rips og Solbærplanter
* Flytte Epletreet
* Fikse komposten
* Mer bønner
* Bare lave sukkererter, de høye gir ikke like god avling
* Blå kongo poteter råkker! Husk å kjøpe på hagemessen!


Den fine erteblomsten "The tangier pea" som har blomstret trutt siden dvergsyrinen var ferdig med sin og hele veien frem til frosten. Siste blomstrende plante i hagen i år!

Bønner var superstas i år! De rev ned klatrestativet så neste år må jeg bygge nytt! Da blir det ut med sukkererter og inn med mer Bønner!

Vi fikk stolt 2 kull med Kjøttmeis i kassen vår. Mye slit med Svarthvitfluesnapper som forsøkte å rane huset for egen vinning, men både kjøttfar og jeg holdt vakt og lykkes med å jage raneren på flukt!

Deilige Veronicaer

Denne Achillea millefolium Cassis sådde jeg i forrifjor og den blomstret ikke i fjor. Så da var det sååå stas å se den i år! Vakker skjermplante!

Deilige Solhatter

Småblomstret Tagetes holdt vakt mot utøy i kjøkkenhagen med stor suksess. Vakker er den også. Jeg plukket masse inn og hadde i vaser. Så søt! Takk Mari Anne for frø!

Kommentarer

På tide med en oppsummering ja, godt du minnet meg på det. Det er også deilig å bli påminnet den grønne årstid nå, Tusen takk!
Mari Anne sa…
...men er det ikke sånn at kløver er nitrogensamler, og at grunnen til å ha det i plenen er at den gjødsler samtidig? Jeg synes ikke det er pent, men har nok groblad og løvetann å luke på foreløpig.
Heldige du som har pinnsvin. Vi har rev og grevling og da blir det ikke noen pinnsvin på oss.
Vi flyttet et epletre en gang, det var ikke suksess, det brukte mange år på å komme seg. Tror s-t-o-r rotklump er et godt tips.
God jul!