Sesongens første frøbestilling - Julegave til meg fra meg!

Helianthus maximiliani
Det er ikke en godt bevart hemmelighet at min hageinteresse har beveget seg kraftig i retning av det spiselige hjørnet. Så når jeg spaserer rundt på nettet på jakt etter blomsterfrø, ja så ender jeg opp med ganske meget annet :)
Når jeg kom meg til handlekurven denne gangen ja så hadde jeg handler frø for 600,- og det går jo ikke. Må jo holde meg under 200,- Så nå er jeg sååå sliten etter å ha hevet ut MANGE godsaker for å komme under 200. Så dette er altså bare det jeg simpelthen MÅ ha! Som jeg overhodet ikke kan klare meg uten!

Om du har gode erfaringer fra andre nettbutikker som selger frø her eller ute som er gode på pris og utvalg av spiselige greier, så setter jeg stor pris på tips!
Her er min bestilling hos Thompson and Morgan:

Items ordered


1 of Bean : Broad Bean : Crimson Flowered - 1 packet
Price each: £1.99
Jeg digger Bondebønner! De er svære og litt saftigere enn andre bønner synes jeg! Disse er så vakre med dyp vinrøde blomster som virkelig gnistrer i sola! Disse er såkalt Heritage og stammer fra en eldre dame i Kent, UK som sjenket disse til en Heritage forening på 70tallet.

1 of Cress : Watercress - 1 packet
Price each: £2.29
Går for å være rakkern så sunt! Inneholder mer C-vitamin enn noen annen kilde, også masse andre vitaminer og motstandskraft mot sykdommer.

2 of Cucumber : Picolino F1 Hybrid (Organic) - 1 packet
Price each: £0.69
Disse er såå søte små. Raske å dyrke og holder akkurat til en salat for 2 så slipper man å hive resten.

1 of RHS Vegetable Collection : Tomato : Cristal F1 Hybrid - 1 packet
Price each: £2.99
Disse prisbelønte (AGM) tomatene er mitt valg for knallrøde tomater i vanlig form for drivhuset. Den skal være motstander av sykdommer som jeg jo også er! Bør være bra match!

1 of Cenolophium denudatum - 1 packet
Price each: £0.99
Skjermplanter er virkelig en dille jeg har fått x 3. Jeg har gule, røde, rosa og nå snart også hvit! Denne er høy, nesten metern og har tette trill runde store svevende skjermer. Den er utrolig lett å samplante med. Tenk deg denne (se bildet under) sammen med feks en god Stjerneskjerm (astrantia) og Verbena Bonariensis. Florlett sky liksom! En favoritt hos Beth Chatto, Tom Stuart-Smith og Sara Price. For intet mindre enn 8 kr, litt såjord og en liten posjon tolmodighet!

1 of Crepis rubra - 1 packet
Price each: £0.69
Disse bare sa KJØP MEG NÅ! også var de så billige!

1 of Evening Primrose Lemon Sunset - 1 packet
Price each: £0.69
Mer høyde til knallgod pris!

1 of Salad Leaves 'The Good Life Mix' - 1 packet
Price each: £0.99
Denne salaten skal være god til å ha i drivhus om vinteren. Så jeg sår den så fort jeg får den i hus, også setter jeg den ut i drivhuset når den har kommet opp i fart.

1 of Carrot 'Caracas' - 1 packet
Price each: £1.99
Jeg har ingen god erfaring med gulerøtter her på gården (kremt hagen) så disse små runde tenkte jeg var smart til å ha i urtekarmen min. Disse er blitt storfavoritt i England og skal være superenkle å få til og like gode på smak som vanlige.

1 of Cornflower 'Classic Fantastic' - 1 packet
Price each: £1.99
Bare fordi Jill på mitt B&B i England dyrker dem! Litt Shere i Langhus liksom!

1 of Helianthus maximiliani - 1 packet
Price each: £1.99
Denne saken er skrekkelig spennende. En slags solsikke som vokser som en Stokkrose. Altså høy med blomster langs stengelen oppover. Dette er opprinnelig en villplante og har både varm farge til mitt fargebedd og høyde som jeg liker! (se bildet øverst!

1 of Lathyrus odoratus 'Prima Ballerina' - 1 packet
Price each: £1.99
Denne var søt!

1 of Tomato : Il San Marzano Lungo - 1 packet
Price each: £1.89
Denne har jeg lest om i flere blogger. Den har form nesten som en chilli og har lass på lass med frukter. Er angivelig helt rå i tomatsauser/supper. Så dette blir koketomaten i år.

Your Order Summary:
Subtotal Goods: £21.86
P&P: £0.00
Total: £21.86

Cenolophium denudatum i forgrunnen og et utrolig flott eksempel på cloudpruning av Buksbom i bakgrunnen. Dette bildet er fra hagen til Tom Stuart-Smith på Chelsea 2010.

Kommentarer