Gardeners Question time - haging på øret

Jeg virkelig elsker GQT som sendes på BBC Radio 4 i England hver fredag klokken fire. Alle sendingene legges ut på nett og ligger ett års tid. Dette vil si at over 50 episoder er tilgjenglige for lytt.
Jeg lytter på jobb og på planterommet. I drivhuset og mens jeg trener. Når jeg går tur, når jeg vasker og når jeg maler.

Radioprogrammet består av et ekspert-hage-panel på 3-5 personer, ofte mer eller mindre de samme personene. Gjengangere er: Chris Beardshaw, Anne Swithinbank, Pippa Greenwood, Bunny Guinness, Bob Flowerdew og Matthew Wilson med flere.
Panelet reiser England rundt til hageforeninger der medlemmene får stille spørsmål, lufte problemer og ber om tips fra panelet.
Typisk er spørsmål om hvilke planter om gir hagen verdi i vinterhalvåret, hvilke planter som som trives i tørr skygge, hvordan bli kvitt meldugg, hvordan få større purre enn naboen og hvordan få blåregn i blomst.

Det er også vanlig i løpet av programmet å besøke noens hage, hjelpe til i OL-parken, intervjue de som lager påskeliljer til blomsterbutikkene, frøprodusenter og andre hagerelaterte steder.

Programmet inneholder en passe dose humor, masse hagegale mennesker og ikke minst en masse ny kunnskap og lass med tips til egen hage.

Jeg har iPhone og via iTunes kan jeg abonnere på podcast fra GQT slik at uansett hvor jeg er med min telefon og et par ørepropper så kan jeg smughage :) Selv på jobb!
*hysssj*

Norge er et U-land når det gjelder hage sett i forhold til England og om man bruker litt sunn klimafornuft kan man lett overføre alt man lærer i GQT til egen norsk hage.

Se her for programmer og mulighet for lytt (krever ikke noe mer enn en vanlig PC med høytalere eller hodetelefoner tilkoblet)

Den faste gjengen i panelet! 
Chris Beardshaw under innspilling

Alys Fowler besøker Heritage Seed Library Garden som tar vare på og formidler frø fra wey back when når grønnsaker ble dyrket for smak og næringsinnhold og ikke størrelse og utseende. Et særs godt program!



Kommentarer

Mari Anne sa…
Jeg elsker også dette programmet. Jeg oppdaget også en masse andre (ikke hagerelaterte) program jeg liker. BBC er en favoritt.
Anne Kari sa…
Ååå - tusen takk for et fantastisk flott tips! Dette hadde ikke jeg oppdaget uten deg! :) Og nå kan jeg hage mens jeg trener, eller gjør husnyttige ting. Fantastisk! :)