Rydding og sortering av frø

Jeg har en frøskuff på planterommet. Den flyter over av frøposer. Jeg hadde et system noen dager, men så fløyt alt sammen.
Nå som frøkløen har virkelig satt inn må jeg fylle tiden min med noe annet enn såing, men som er relatert!

Jeg har derfor sortert etter såmåned.

Etter en masse leting på loft og i kjeller etter passe måte å lagre dem på, endte jeg opp med en koselig kasse jeg kjøpte på Zara Home i Aix for noen år siden. Kjempepratisk i håndbagasje med Ryanair kan jeg huske (var sett med 3).

Det fine med denne kassen er at når jeg sår på planterommet i kjellern, så har jeg kassen der, og når jeg sår i boden så bærer jeg den med dit og også i drivhuset! :) Jeg er lurt!





Kommentarer

Bille sa…
Hei, så lurt å sortere etter såmåned. Jeg skal jammen stjele ideen delvis og legge til et såmåned-felt i den databasen jeg bruker for å holde oversikt over mine frø.

Lite spørsmål: Blir det ikke nokså høy luftfuktighet i planterommet, sånn at du risikerer at enkelte frø begynner å spire i posen?
Snuffeldyret sa…
Det var smart, har hittil hatt et slags system i gamle kakebokser. De ruster desverre..
Maria sa…
Er du lur, eller lurt? Jeg bare lurer..

Så måned er en nok bedre enn min deling i stauder, sommerblomster til fordriving og de som skal rett ut.

I år er planen at alle stauder skal ut, så kan jeg jo ta inn igjen de jeg vil ha spiring på fort. Om det blir kapasitet. Jeg gleder meg veldig til en eller annen potte spirer :-)
krepsemor sa…
Smart! Jeg tenkte faktisk sammen tanken i dag da jeg leste en artikkel i et gammelt hageblad. Hun delte frøene i fem kategorier. En for de som måtte såes i januar, en for februar/mars, en for april/mai, en for de som skulle direktesåes, og de som med fordel kunne såes om høsten! Jeg har alle mine frø i 3 bokser som står i kjøleskapet, uten system av noe slag! Her må det ryddes opp, ja!