Teateranbefaling - Ein morosam fotballopera


Norge -Brasil 2-1 på Det Norske Teater
Jeg er ikke spesielt opptatt av fotball. Ikke i det hele tatt faktisk. Men en venn av oss, han er meget intressert. Og han var angivelig hos oss da vi så Norge slå Brasil i VM den St.Hans aften i 1998. Jeg husker ikke dette. Dvs jeg husker vi så en kamp hjemme hos oss, husker også noen som sto i en stol??? Men ikke mer.

Så når jeg og flere venner fikk biletter til å se kampen omigjen... i Det Norske Teateret... som en Opera... så ble jeg litt mistenksom. Jeg har vært på fotballbalett/dans før og ble positivt overasket, så dette kunne jo bli minst like bra. Eller?

Are Kalvø har skrevet stykket, Helge Førde har laget musikken. Og om man da legger på Paul Ottar Haga i en av hovedrollene, ja da må det jo bli knall.
Og det var det!

Jeg har sett endel opera og kjenner sjangeren. Det ble utrolig komisk når Ares tørre humor og alle de flotte karikaturene av de kjente fotballspillerne, kommentatoren og publikumere skulle formidles i klassisk operametodikk.

Første akt var helt klart best synes jeg. Da var alt nytt og jeg satt og forsøkte å finne rime and reason i alle disse nye blandede stilartene. Jeg lo meg helt skakk og det knaste i kjevene når jeg våknet morgenen etter. Lattermusklene hadde fått trim :)

Stykket har ledige biletter og sendes til langt uti mai! Så om du liker opera, fotball eller Are Kalvø så løp å se! Eller gi det i gave til noen som synes den kampen var noe av det største!



Her forteller Are om kampen og grunnlaget for hvorfor han skrev stykket:
   

Bildene og filmen er lånt fra Det Norske teater sitt nettsted.


Kommentarer