Tett på - Chelsea hagen A Celebration of Caravanning

Jo Thompson foran Doris
En av hagene jeg gledet meg mest til på Chelsea i år var denne campingvognhagen designet av Jo Thompson. Jeg bader i tegningene før disse hageshowene hvert år og er sååå spent på å se bildene. Hvordan hagene ble til sist.

Jo Thompson var på campingferie med ungene på Isle of White i fjor og ble sjarmert av de velholdte retro 50-talls vognene som de møtte på underveis. Innspirert gav hun Campingvogna Doris hovedrollen i denne hagen på Chelsea flowershow i år.
Og om man først skal ha et nyttig focalpoint så hvorfor ikke :)
Hun ønsket å la folk minnes sine sommerferier i England. Pga nedgangstider er ferierering i England mer populært enn noen gang. Staycation kaller de det.

Hagen er designet i en slags uformell eng med villblomster, men som også er nøye satt sammen med gode stauder. Jeg synes særlig den Japanske snøballbusken gjør seg utmerket og da særlig sammen med hundekjeksen, gresset og alle geraniumene. Paletten lys og lufting godt underplantet med godt dekkende grønt. Små dotter med lilla, rosa og lys blå. Det meste annet er hvitt.
Veldig vakkert og perfekt masse villt synes jeg.

Jeg vet at det lille firmaet Iris of Sissinghurst var veldig stolt over å sende med planter til denne hagen da både de og Jo er fra Kent. Vi var så heldig å få handle noen Iris av dem når vi besøkte Sissinghurst tidligere i våres.

Et utrolig koselig lite hundehus med jordbær på taket må være en slik WOW faktor som får deg til å trekke på smilebåndet når du går i denne hagen.
En annen koselig ting er den koselige litt skjulte hengekøya i hagen. Der kunne nok jeg ligge.

Stemningen i hagen virker veldig avslappet noe som seg hør og bør på ferie.


Slik så altså tegningene ut når de kom i vinter



 












Har du sett noe så koselig? Ser du vannoverskuddet fra takket renner ned i vannskålen?

Doris!



Om du var i hagen i Chelsea og har mer å dele om hagen blir jeg veldig glad for kommentarer!

Planteliste fra denne hagen: 
Alchemilla mollis 

Anthriscus sylvestris

Aquilegia White

Briza media

Centranthus Alba 

Chaerophyllum hirsutum roseum 

Cistus Alan Fradd

Cistus monspeliensis

Delphinium Pink Sensation

Digitalis albiflora

Digitalis Excelsior

Elaeagnus Quicksilver

Epimedium

Erigeron karvinskianus

Euphorbia Martinii

Foeniculum

Geranium phaeum Album

Geranium phaeum Samobor

Geranium plenum Album

Geranium sanguineum Album

Geranium sanguineum Silver Queen

Gillenia trifoliata

Iris Tropic Night

Linum perenne

Lychnis White Robin

Myrtus

Nepeta Walkers Low

Paeonia Sarah Bernhardt

Pimpinella major rosea

Polemonium Purple Rain

Salvia May Night

Rosa Our Beth

Rosa Nelsons Pride

Rosa Macmillan Nurse

Silene fimbriata

Stipa tenuissima

Styrax japonicus

Thalictrum Elin

Viburnum Opulus plicatum Mariesii

Verbascum Cotswold Beauty

Westringia fruticosa
PS det er noen mangler i listen, men ikke så mange :)

Kommentarer

Mari Anne sa…
Veldig enig, dette var en av de bedre. Likte særlig de gjerdene som ikke var sammenhengende. Bare sånn passe mye skjerming.
Jeg ble også veldig sjarmert av campingvognhagen, utrolig koselig og innbydende. Vegetasjonen assosierte det enkle og optimistiske ferielivet i 50-60 årene. Dessverre fikk jeg ikke studert den så nøye som jeg ville, folkemengden stenget utsikten for lille meg. Solsengen i vannbassenget vet jeg ikke om jeg var like begeistret for, kanskje hvis jeg fikk prøveligge den kunne jeg blitt overbevist, hehe. Må likevel si at dette var en av de hagene jeg husker og likte aller best.Fikk dessverre ikke noen gode bilder av den på grunn av folkemengden.. , synd, jeg liker å gjennoppleve gjennom bilder...Derfor var det så gøy du hadde så gode bilder... Hyggelig gjensyn.
Virkelig vakkert og sjarmerende!


Heleneklem