Alpefiol i vinduskarmen

Endelig har jeg funnet den ultimate plasseringen for min vinterfavoritt Alpefiol - Cyclamen.
Mang en tur i engelsk skog har jeg snublet over denne lille vakre skjønnheten. Like mange ganger har jeg forsøkt å få denne lille karen til i hagen uten å lykkes.
Men nå har jeg altså lykkes inne.
I kjøkkenvinduet er det ingen ovn under og vinduet trekker litt. Det er altså kald der. Vinduet er østvendt så det er mye lys, men aldri lang sol. Det finnes minst 23 forskjellige Alpefioler, og mange av dem ser litt pimpet ut.
Jeg liker de med små blomster best!


Stell
Den ultimate temperaturen er 13 grader, litt over og litt under går fint!

Når vi har gjester flytter jeg dem til bordet, også til kvelden flytter dem tilbake igjen.
Jeg vanner dem sirka 1 gang i uken og da bader jeg den nærmest i noen timer eller natten over. Også venter jeg en uke igjen.

Jeg kjøpte denne før jul med 3 blomster på. Siden da har den stått med mer enn 10 blomster i fart og masse knopper i oppvekst.


Gikk litt amokk med kameraet i dag :)












Legger også til en staude fra Arne Maynards lund.


Kommentarer