Lagre frø og teste spiringsevnen


Jeg har kassevis med frø som jeg ikke har rukket å så i tide før datoen er utgått. Jeg sår dem somregel alikevel. Noen ganger kommer det ikke noe, andre ganger bare litt og noen ganger masse.
Jeg har best erfaring med gamle kjøpte frø, kanskje ikke like god erfaring med endel av det jeg har samlet inn (gamle). 

Så i dag når jeg poppet innom Gardeners World sin hjemmeside og fant en oppskrift som lar en teste om frøene fortsatt er spiredyktig ble jeg veldig glad!
Denne metoden er også slik at den ikke krever en masse jord og plass på planterommet. Iallefall ikke om den ikke spirer. 

Jeg tror sannelig jeg skal sette en tallerken på oppgaven med en eneste gang!
:)



Lagring av frø: 

Det er varme og fuktighet som forringer frøenes lagring og dermed spiringsevne. Jeg har ofte frøene liggende i uteboden. Der er det minus 20 om vinteren og pluss minst 40 om sommern. Samme som drivhuset sånn sirka. Ikke lurt.  Planterommet der det er 14 om natten og 25 + høy fuktighet om dagen er heller ikke særlig lurt.
Og disse tre plassene er der jeg har min frøkasse...
Tørt og kaldt er perfekt. Så da må jeg finne et passende sted. 

Er man skikkelig seriøs bør man kanskje ha frøene i et mørkt kjøleskap spesielt til formålet. Så seriøs er nok ikke jeg, men jeg skal iallefall begynne å tenke litt mer hvor jeg plasserer frø-kassen min. 

Gardeners world opplyser også at følgende frø har følgende lagringstid: 


1 år
  • Salathoder
  • Løk
  • Pastinakk
  • Mais

2 år
  • Gulerøtter
  • Selleri
  • Purre
  • Paprika
  • Kålrot

3 år
  • Bønner
  • Erter
  • Salatblader plukksalat
  • Spinat
  • Bladbete

4 år
  • Aubergine
  • Kålfamilien
  • Squash
  • Redikker
5 år
  • Agurk
  • Rødbeter
Planterommet i kjelleren

Kommentarer

Elisabeth sa…
Heldig er jeg, som har et stort kjølehjørne. Der får jeg plass til alle frøene, og har også plass til å overvintre Dahliaene. :)
Lin sa…
Elisabeth
Gosh SÅ heldig du er! Jeg tømte nettopp Kjempeverbenasådden for kaviartuber....
:)