Uten


Freshe mocktails
For litt over ett år siden besluttet jeg å bli avholds, altså kutte ut alkohol.

Pga av en blodsykdom har jeg lenge blitt anbefalt å kutte alkohol. Jeg har oversett dette i endel år, tenkt at litt kan da ikke skade. Iallefall ikke når det bare er litt.
Nå som årene går, merker at kroppen virkelig sliter med alkoholen. Både den dagen jeg drikker og dagen etter jobber kroppen tungt. Jeg blir veldig sliten og orker lite.
I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke liker meg selv så godt i påseilt tilstand.

Jeg kunne jo velge å bare drikke litt. Litt til maten kanskje.
Jeg forsøkte dette en stund, men det er ikke like enkelt å si nei når velmenende familie, kunder, kolleger og venninner serverer drikke utover i de små timer. "Ta en til dah! Bare en til, du skal vel ikke reise hjem allerede nå?"
Også plutselig ble det tre glass i stede for ett lite.

I desember er det nok verst. Og en dag i desember i forrifjor var det nok. Jeg bestemte meg for å kutte helt i en periode.
Kanskje ett år tenkte jeg da.
Kanskje lenger.

Året har flydd av gårde nesten som vanlig. Noen små justeringer har fulgt i mangel av alkohol.
Invitasjoner til fredags-pils uteble sakte men sikkert. Den vanlige "Lin vil du være med ut å drikke" ble erstattet av diskret mumling og tegnspråk i gangen på jobben.
De andre travet lystig avsted for å finne alkoholen sin. Jeg dro hjem til poden.
Og slik har det egentlig vært mye av det siste året.
"Vi tenkte at siden du ikke drikker, så ville du ikke være med."
Nei-vel-nei. Og innerst inne må jeg vil innrømme at jeg kanskje ikke ville, selv om jeg blir bittelitt såret også.

Jeg måtte til sist ta meg sammen og invitere meg selv tilbake med i gjengen. Jeg ble med noen timer iallefall.
Jeg pleier å rusle hjem når noen henger seg på skulderen min og sier, "Du Lin, jeg r så innmari glad i rei, du er ei skikkelig bra venninne asså.
Thats my cue. Siste toget hjem!

Det er alltid veldig hyggelig de første timene. Folk er blide og fine, snakker om spennende temaer, også blir det mer og mer uinteressant for en edru dame.

Jeg har nå hatt 2 julebord, 2 festivaler, Spaniaferie, en rekke konserter samt diverse utested-besøk i edru tilstand. Jeg begynner å bli erfaren!
En av de beste erfaringene er at det faktisk finnes utrolig mange gode drikker uten alkohol!
En av mine favorittsteder er barer med skikkelige bartendere, og særlig de med krydderpotter bak disken. Basilikum, rosmarin eller timian blandet med fruktige juicer og essenser + kullsyrevann er skikkelig nam nam.

Dog er det oftere man må nøye seg med Pepsi Max eller kjedelig eplemost. Jeg har funnet ut at eplemost blandet med Olden sitron eller lignende er veldig godt! Noe av det beste jeg får er Ginger Ale altså Ingefær-øl av den ikke norske sorten. De har et deilig sting av ingefær som renser opp hode og svelg!
Man finner gode alkohol-alternativer etterhvert.
De alkoholfrie viner og øl frister meg ikke. Da våkner jeg opp dagen etter med alkoholånde. Det føles helt feil på morgenen.
Helgemorninger er nemlig avholdspikens favoritt-tid. Mens andre sover ut nattens moro har man huset, gatene og skogen helt for seg selv!

Jeg jobber i IT-bransjen og kanskje er det mer alkohol der enn andre bransjer. Kanskje har jeg omgangskrets med høyt alkoholforbruk.
En ting er iallefall sikkert, jeg føler meg som den unormale, den sære usosiale hjemmesittern som drikker feil drikk.
Jeg angrer ikke på valget. Absolutt ikke. Jeg har ingen umiddelbare planer om å begynne å drikke alkohol igjen.

Jeg må innrømme at jeg er overrasket over hvor stor rolle alkohol har i vårt samfunn. Folk bruker det for å spenne av, manne seg opp, ha det moro på afterski eller for å glemme sorger. Alle gode grunner. Jeg håper den har god effekt og hjelper da den jo som kjent har et par bivirkninger. Den er jo helseskadelig, avhengighetsskapende, dyr, fetende og man får en dårlig dag dagen der på!

I en spennende artikkel i The Guardian blir alkoholen spådd en kort fremtid.
Det er i den senere tid funnet opp et stoff som gir samme effekt som alkohol, men man slipper fyllesyke dagen etter! Akkurat som alkoholen virker dette alternativet beroligende på hjernen.
... hmmm er dette en god ting, eller dårlig ting?
La oss håpe alternativet har færre bivirkninger enn alkohol. 

Denne lille drikken som har så altfor mange dødsfall (flere enn Marihuana og AIDS), kriminalitet, vold og mishandlede barn på sin samvittighet!

Målet med dette innlegget er bare å dele erfaringer samt å gi ett litt skrått blikk på denne drikken.
Det er på ingen måte ment for å skape dårlig samvittighet eller et forsøk på å få deg til å slutte å drikke alkohol.

Helt på tampen et lite tips.
Les gjerne Toralf Bølgens tips til alkoholfrie drikker til mat
Se etter en nedlastbar PDF. 

Toralf Bølgen har gode tips til alkoholfrie drikker

Kommentarer

hagen vår sa…
Hei Lin! Jeg blir litt sint og provosert når jeg leser dette. At man må drikke for å ha det hyggelig. Det er ikke ok at man må ha en unnskyldning for å slippe å drikke. Det er lite sosialt at man krever at man må drikke for å ha det hyggelig.
Det er en selvfølge at man velger selv. Er det en trussel at man ikke ønsker å være med på kjøret? Ha det så godt! Anne
Hm..
Eg har alltid vore avholds og det er dei fleste i min omgangskrets også.
Så drikkepress slepp eg.
Godt du har funne gode alternativ og at du har glede av andre ting.

Fin helg vidare :-)
Lin sa…
Anne:
Ikke meningen å provosere ;)
Jeg er hjertens enig!

Refleksjon:
Så heldig (eller lur) du er som har en omgangskrets som deler din avholdenhet. Det gjør det helt sikkert litt mer vanlig og mindre forvirrende for vertinner. ;)

Alle tips og synspunkt er varmt velkommen!
Maria sa…
Dette hadde jeg gått glipp av. Sorry for påtrykksdiskusjoner. Det skal ikke gjenta seg. I stedet skal jeg se om jeg kan være litt bedre utrustet til besøk! Kanskje det er flere enn deg som ikke sier nei til alkohol fordi de ikke vet sitt eget beste og trenger meg til å bli overbevist?? *litt flau*