Kontrastenes land


Jeg elsker India.
Jeg har aldri vært der som turist, bare i forbindelse med jobben. Mine erfaringer er derfor sterkt knyttet til folk, mat og hotell. :)

Forrige uke var jeg nede en tur for å starte opp med et nytt team. Jeg har jobbet i Mumbai tidligere, denne gangen var det Bangalore / Bengaluru.
Her kommer en snabbguide til India og under bilder fra forrige uke:

MAT:
Jeg tror kanskje jeg foreløpig trives bedre med nord indisk mat heller enn syd Indisk, men så lenge jeg får tak i de kjente rettene er jeg happy.
Mine favoritter er Masala Dosa eller Idli til frokost.
Til middag liker jeg all kullgrillet kylling kebabs og da særlig Reshmi og Malai kebab. Er også veldig glad i alle retter med Murgh i navnet og da særlig Murgh makahni!

Siden over halvparten av inderne er vegeterianere er det utrolig mange spennende retter uten kjøtt. En av mine favoritter er paneer. Det er cottage cheese firkanter i saus. Min favoritt saus er Makhani, men spinatsaus er også stas.
Dal er også veldig godt. Det er en slags linsesaus man dupper brød i, har over ris. Jeg liker best de lysere heller enn de mørke dal.

De tykke dumme naan brødene som selges her i Norge finnes heldigvis ikke der nede, da hadde jeg blitt mett lenge før tiden. Både naan og roti er langt tynnere og ennå bedre enn norske naan.

Til dessert er det Gulab Jamun og Ladoos som er favorittene.

Når man besøker India så er det en rekke forhåndsregler å følge for å ikke få i seg bakteriene som gir mageproblemer. Ikke spis rå frukt eller grønt (de med skall går greit så lenge du skreller selv). Ikke drikk eller spis kalde eller frosne melkeprodukter. Sørg for at det meste av maten du spiser er orntlig varm og ikke har stått fremme lenge uten lokk.
Indere spiser kun med høyre hånd og lite med bestikk. Oppserver og følg om du får til, om ikke bruk bestikk.

FOLK OG FE: 
Er ikke mye å si om fe. De er hellige og vandrer trøtte rundt i bybildet...
Siden de er hellige spiser man ikke dem!

Når det gjelder folk er bildet litt mer fargerikt!
Indere er stolte, blide, flittige og litt forsiktige på en fin måte.
Jeg kunne snakke om dem i timer, men det skal jeg la være :)

Om du ikke snakker med folk som kjenner vestlige skikker er det ikke vanlig å håndhilse. De gjør det nok om du starter. Er du skjeivhendt, bruk høyre hånd alikevel.

De kler seg i fargerike vakre klær. De tradisjonelle plaggene Sari og den mer moderne Salwar Kameez brukes av de fleste kvinner også til hverdags. Jentene i IT-bransjen der jeg jobber, er ofte mer vestlig kledd. De går i en lang skjorte over jeans eller dressbukse med sandaler til.

Hvordan kle seg på jobb - kvinner / jenter
Som vestlig på jobb er jeg anbefalt å gå i fornuftige klær. Og med det mener jeg: Ikke utringet overdel som går ned forbi skrittet og når til midt på låret. Unngå singleter med spagettistropper osv om du ikke skal på stranden/bassenget. Bukse, romslige tights eller skjørt/kjole som dekker godt på nedsiden av knærne. (aldri vise knærne) Sandaler eller sko. Da indere generelt er mye lavere enn nordmenn går jeg ikke i høyhelte sko mer enn et par små cm. Stikker meg plenty ut som det er både i stil, hår og høyde.
Alt av smykker er stas og armbånd er særlig poppis. De gifte jentene går alltid med 2-4 armbånd og et kjede de fikk til bryllupet. Litt som en giftering.

Man er selvsagt fri til å gå i det man vil, men som vestlig der nede stikker man seg allerede nok ut, om man ikke vil stikke seg ennå mer ut med å kle seg utfordrende. :)

PRISER:
Med Rupi kan man stort sett fjerne en null. 5000 rupi er sirka 500 nok. (mai 2014)
En veldig pen kjole koster rundt 200-500 nok
T-skjorte koster fra 20-150 nok
En middag koster rundt 20-30 nok
Et par sandaler får du fra 20 nok til 200 nok
En tur med Rickshaw i storby fra 10 nok og oppover (be om pris først)
Øl og foto/elektro -artikler er ikke gunstig priset!

FILM:
Er du nyskjerrig på India, se noen filmer. Her er noen gode forslag (ingen som bryter ut i sang, lover)
* Lunch box
* English Vinglish
* The best Marigold hotel

------ BILDER FRA FORRIGE UKE ------
Alle er mine og tatt med min mobiltelefon HTC One

Drosjestreik pga plutselig forhøyet bomring. Så da gikk sjåføren ut av bilen og deltok i kranglingen.
Vi kom til sist videre!

Beste sengen!

Frokosten Masala dosa!

Jeg kunne vinne VM i Jetlag uten problemer. Så da er det godt å få en halv dag slik før man drar på kontoret!

jentene som stelte hagen på hotellet jobbet i Sari. De var nok ikke vant til sånne som meg som hang i hagen i en time i slengen. De virket litt brydd over at jeg gransket alt så nøye og dokumenterte både med bilder og notater. :)

I India er de gode på Usvinger. Jeg jobber der, men siden det er på andre siden av veien må vi kjøre noen kilometer forbi, ta en usving også tilbake etterpå. 

Svart bambus er det ikke så ofte jeg ser! Veldig vakkert!

Denne palmen var det masse av i hagen. Iallefall 15 stykker. Travellers palm sto det på skiltet. 

Siden hotellet ligger i et travelt bysentrum er vannelementer strategisk plassert over alt for å overdøve tutingen og bildur.

Denne palmen kunne fått jobb som stake i den norske skjærgården! Står på grunne hold babord

På taket på kontorbyggene står det bikuber og innomellom tar de honningen ned og selger den. 

Paneer oppe til venstre, kebab nede til venstre flankert av ris og dal.

Denne restauranten hadde bollywood filmer og en time etter vi kom var lokalet fullt. Alle virket til å kunne alle sangene utenat. Untatt meg dah!

Langs veien er det tre stykker som rydder litt. 

Disse jentene graver ut en kjeller under en ny butikk. Bruk hodet og kle deg fargerikt! 
Et skikkelig skybrudd gjorde Commercial street om til en elv. 

Kontrastene er villt store i India. Luksus vs fattigdom, stillhet vs kaos, rent vs skittent. Alt servert på få kvadratmeter. 

Og ja, jeg elsker jobben min! :)

Kommentarer

hagen vår sa…
Kjempemorsomt å lese og se. Anne
Lin sa…
Takk Anne!
Jeg har vært hjemme en knapp helg og savner India veldig allerede. Da hjelper det å dokumentere litt :)
Maria sa…
Spennende rapport! Det høres ganske overveldende ut - å være mellom hotellet og jobben. Men etter å ha sett Hotel Marigold skjønner jeg jo at det er der man må være :-)
Lin sa…
Maria:
Ja du har helt rett. Det er fristende å henge på bassengkanten eller på kontoret, men det er alt i mellom som er best!
Lin sa…
Tigertina:
Jeg vil definitivt anbefale deg å reise. Aller mest utbytte vil jeg tro man får om man kjenner noen der som kan guide litt, men uansett et utrolig land!