Innspirasjon - å trene frukttrær - espalie - eplehekk

Jeg har gått til innkjøp av noen epletær og skal nå trene dem til ett gjerde mot naboen. Gjerdet skal skjerme litt. Kanskje luner den også av kjøkkenhagen litt. Den blir stående langs kanten av kjøkkenhagen. Jeg håper ikke det blir for gode forhold for dem der. Jeg gjødsler ganske hardt på våren...

Opp igjennom årene i mine hagereiser har jeg tatt en del innspirasjonsbilder av trente frukttrær og tenkte å vise noen av dem her. Jeg har lass mer, men tipper du går lei halveis med de som er her nå. 

Nederst kan du se litt forskjellig materialbruk samt noen kjekke lenker. 

Alle erfaringer med trening av epletrær, beskjæring, materialer, bommerter, suksesser og høsting er etterlengtet!

Etablert eplehekk på Rousham 2013

Pærehekken på Tatton Park 2015 nygjødslet med 1 år gammel hestegjødsel
Vakre veldig veldig gamle epletrær i kjøkkenhagen på Hinton Ampner 2013
Rehabilitering av frukthagen på Brympton d'Evercy. Jeg elsker dette stativet og ønsker å stjele det!



2 etasjes epletre i eplehekken på Rousham 2013

Om man er plaget med skadedyr kan man sette opp ett fugletett fruktbur. Har man undulater vil de bli meget lykkelig over å tilbringe sommeren i et slikt bur. :) Denne karen kunne iallefall fortelle at han hadde det strålende! Marle Place 2012



To søyleepler bundet sammen i toppen og godt beskjært siden. Allt-y-Bela Wales 2014

Belgisk gjerde fyldt med blomster og bier i hagen på Aberglasney Wales 2014

Det er mye jobb de første årene og for å sikre rett vekst krever det stadig oppbinding og oppretting her med bambuspinn i tillegg til ståltråd. Dyffryn Wales 2014

Et ungt tre trent til vifte i frukthagen på Dyffryn i Wales 2014

Vifteform på Wisley

Her har Arne Maynard trent et epletre opp i pokalform hjemme i hagen på Allt-y-Bela  vår 2014

Samme epletreet på Allt-y-Bela Høsten 2013.


Frukthagene på Wisley er enorme. Man kan gå og gå... ta med piknikkurv slik at du får hvilt bena!

Veldig vakre trær også Wisley

Jada det blir like mye om ikke mer epler når man trener epletrær.

Veldig mange spennende former! Her en slank pyramide på West Dean 2014

Fruktpyramider på Ramme Gård

Man å begynne tidlig for å bli stor og kraftig pæretre, se hva de gjør under trærne...

Pokalformet pære på West Dean 2014

Stillben og pæretre på West Dean 2014

Epletuneller er sååå vakre! Denne er på West Dean 2014
Et annet tips er disse sko-søle-jernene de har i hvert hjørne av kjøkkenhagen slik at man ikke drar jord ut i stiene

Dette er en stor port inn til kjøkkenhagen på Rosemoor  2015 
Perfekt trente druer i drivhusene på West Dean

Trente bjørnebær i kjøkkenhagen på Looseley Park 2012







På Allt-y-Bela bruker de denne gummihyssingen. Jeg har kjøpt 2 ruller og elsker dem. Men disse må løsnes jevnlig. Har hørt at folk heller foretrekker strømpebukser da de gir mer etter.

På Lost Gardens of Heligan bruker de disse kraftige stripsene som kan løsnes ettersom trærne vokser

På Aberglasney hadde de denne reisverket for sine step-over-apple-trees

På Rosemoor bruker de en slags strekkfisk som lar deg stramme med årene. Ståltråd gir litt etter over tid. 
Detaljert beskrivelse for trening og beskjæring finner du her > 
og her >

Se flere innspirasjonsbilder på Pintrest her >

Kommentarer

hagen vår sa…
Hei!
Dette er kunst og rett og slett et vanvittig godt håndtverk.
Lykke til med dine trær! Anne
Lin sa…
Anne:
Jah kunst er det. Også er det en skikkelig utfordring!
Jeg gleder meg
Marit sa…
Spennende trær må jeg si! Kunne tenke meg å lage en sånn hekk selv, men det ser litt drastisk ut også. Må nok lese mer om det :)
Kathrine sa…
Rett og slett imponerende!
Skal bli spennende å se hva du velger.

:-)
Slett ikke for mange bilder,for min del. Veldig artig å se!
Lykke til med arbeidet, forresten.
Lin sa…
Marit Sønstebø:
Ja det er kunst å få til. En skikkelig utfordring og derfor jeg tente på ideen! Stas!

Kathrine:
Jeg valgte en vanlig espalier versjon med 3 etasjer av grener med 40 cm mellom grenene og den første er 60 cm over bakken. Måtte årene gi god avling :)

Grønn Fryd hos Monique:
:) Sant det er flott?
Jo takk det trenger jeg virkelig!