Hagebesøk i England - Noen tips

Loosely Park er ett vakkert sted om sommeren!

I dag var jeg så heldig å få komme til Bærum Hagelag å skravle om det jeg liker mest!
Hagebesøk i England! Weeee!
150 bilder på 2 timer og jeg mistenker at jeg skravlet de fleste i senk!
En utrolig hyggelig gjeng! Som jeg fryktet kom det ett par vanskelige spørsmål jeg ikke kunne besvare, men ellers tror jeg det gikk rimelig greit. Første gangen dette, så veldig spent før og veldig skjelven etterpå!

Flere på møtet hadde planlagt eller ønsket å planlegge hagetur til England, og jeg lovet å dele noen tips her.

Reise: 
Det billigste å fly med er jo Ryanair, så Norwegian, så British Airways og så SAS sånn omtrent!
De er ganske like egentlig, men med de dyreste får man med mer bagasje. Og da man gjerne handler en del, bør man iallefall kjøpe med en koffert innsjekket på hjemveien.
British Airways er suverene på service, så om du liker det så kjør BA!

Shopping:
De fleste større hager har en "exit through the giftshop" der man får kjøpt det som er i blomst for øyeblikket. Litt frø på våren, løk på høsten og mye ustyr hele året. De er flinke på potter, sakser, frøposer, merkepinner, rotingshormon (ikke lov å ta med hjem) og bøker. Man har lov å ha med masse løk og frø så her er det bare å shoppe på! Wisley har den aller beste hagebutikken. Den er enorm og ikke langt fra verken Heathrow eller Gatwick.

Leiebil: 
Leiebilmarkedet er skikkelig tricky. Sørg for at du har reiseforsikring som dekker egenandelen på bilen. Mange av reiseforsikringene har det i privatreiseforsikring, men ikke i bedriftreiseforsikring. Ring å sjekk før du drar. Når du henter bilen på utleiefrimaet så sjekk bilen for riper og bulker NØYE. Ta bilder av alt du finner og opplys utleiegutta om dette før avreise. Beregn 30 minutter på arbeidet, det er verdt det!
Det er virkelig mye enklere å kjøre bil i England enn det folk skal ha det til, iallefall så lenge du har navigator på feks telefonen din.
Les mer om leiebil, leiebilfirmaer og kjøring i England her >

Bo: 
Ja jeg har jo mine favorittsteder å bo. Rookery Nook i Shere er den absolutte favoritten, i en vakker søvning landsby en halvtime utenfor London og verdens beste frokost! Såå fint!
Ellers har Special Places B&B formidlingsnettstedet en egen kategori for hage-B&B. Det å bo på B&B gjør at du bor hjemme hos folk og får lass av tips og hjemmelaget mat. Du får også låne noe om du har glemt noe. De er utrolig imøtekommende og serviceinnstillte! Jeg fortalte også mye om Allt-y-Bela og litt om hagen på The Fat Pigeon som er under renovasjon.

Hager:
Så det viktigste!
Hagene!
Jeg har vært i mange og mine topp 5 favoritter er:
1. Bodnant (Wales)
2. Stourhead (Landskapshage Wiltshire)
3. West Dean College (West Sussex)
4. Wisley (Surrey)
5. Lost Gardens of Heligan (Cornwall)
Se min lengre oversikt over hagene jeg liker her >

Bodnant er favoritten! Gullregntunellen!


Kommentarer