Hva jeg har lært av første del av sesongen på parsellen


 

Jeg er altså blitt parselltager på "Bondens parsell" i Sandefjord. 
14x7 meter parsell. 

Jeg legger noen bilder under så du kan se sesongen så langt. 
Her er noen punkter på hva jeg har lært så langt: 

1. Om man skal dekke ganger med papp, så må pappen ligge i 2-3 lag minimum og alle overganger og hull må også dekkes med like mange lag. Jeg har egentlig gitt opp papp og gått over på skikkelig tykk duk fra Felleskjøpet. Oppå der har jeg bark. Under duken er det snegler...

2.  Bark er dyrt!

3.  Tistler er min hovedfiende, men den lar seg svekke med nitidig luking. Jeg venter til planten er 10 cm også luker jeg den. Da tar det ca 10-14 dager før rota igjen har skutt opp en ny plante på 10cm. Så luking er en daglig foreteelse. 

4. Kjøpe + Så gir lang høst
Endel av frøene mine kom sent igang i år pga reising så jeg kjøpte sukkererter, bønner, salat og noen tomatplanter. Disse fikk jo en veldig bra start og jeg kunne høste av disse til mine sådde kom igang = lenger sesong.

5. Sesongen gikk så fort
Jeg har kjøpt omlag 100 sekker jord for å fylle mine karmer. Denne er blandet med parsellens egen leirjord. Jorden er tilsatt endel hestegjødsel for å få mer struktur som ett substitutt til torv. Dette gjør at alt vokser voldsomt fort. Jeg tror mye hos meg har grodd mye raskere enn hos mine naboer som jo tror at jeg er en slags magiker som har så rask vekst... men slik er det altså ikke. Jeg er en helt vanlig parselltager som bare har kjøpt mye god jord... 
I slutten av juli var erter, sukkererter, poteter og mye annet klart for slutthøsting...

6. Gjødsling
Jeg ønsker å drive parsellen "no dig" og dette gjør at jeg på sikt kan lempe kraftig på gjødslingen. Siden jorden jeg kjøpte i våres var så godt gjødslet har jeg kun gjødslet tomater, roser og squash. Jeg har brukt flytende økologisk, biologisk gjødsel i vannet jeg vanner med. 

7. For mye. Jeg har hatt omlag 40 planter med sukkererter, 30 planter med erter, 6 squash og dette har vært altfor mye for meg og mine nærmeste... 
Neste år vil jeg ha flere sorter, mer blomster for å sikre at jeg slipper å hive. 

8. Skadedyr
Jeg har hatt skadedyr på endel. Særlig planter i kålfamilien.  Også Pak Choi. 
Også hardt angrepet av lus på erteblomster, neste år skal jeg nok ha dem på ett langstativ for å få bedre lufting. 
Ertene ble nok plukket litt for sent og hadde endel små mark/larver. 

9. Dele sesongen i 3
Salat, bønner, Pak Choi, Reddiker, minigulerøtter og spinat kan lett såes 3 ganger. Kanskje med unntak av Spinat og Reddiker som bør være en vår og høst såing. Sommersåing av disse har jeg ikke lykkes med å dropper neste år. 
Jeg har altså hatt for mye avling i år og ikke klart å spise opp. Må ha mer fokus på lagringsvennlige grønnsaker eller grønnsaker som kan høstes over en lang periode. I motsetning til squash og sukkererter. 

10. Mindre luking sommer/høst
Etter en voldsom innsats på lukingsfronten i våres og tidlig sommer har ugresset nå resignert litt. Det som kommer opp er veldig svakt og saktegroende. Vi har hatt en veldig tørr sommer, så det kan være årsaken. 

11. Mange blir glad for å få grønnsaker. 
Det har som vanlig brakt meg stor glede å kunne gi bort deler av avlingen. 
Folk liker det de kjenner best. Poteter, gulrøtter, salat og sukkererter. Foruten å spise egensådd mat er dette det beste! Neste år ønsker jeg nok både mer blomster, men også mer avling som er fin å gi bort. 

12. Eddik i vannet for å få ut uttøy og få det til å holde lenger
Både salat, bær og annen avling har vært innom i ett 30 minutter langt vann med litt eddik i bad. Da flyter skadedyr opp til overflaten og det vil senere komme mugg til. Dette har jeg hatt suksess med!
IKEA ziplokk poser har vært flotte til alt, inkl urter på tur. 

Kommentarer

Gratulere med ny parsellhage. Det er utrolig hvor mye du har fått gjort og sådd på en sesong. Lykke til videre!
Lin sa…
Tusen takk Randine!
Ja det har gått fort. De 2 forrige som hadde min parsell har gitt den opp pga tistler. Vanvittige mengder tistler. Så etter å ha begynt med papp og fått tistler opp igjennom 2 lag, så har jeg kjøpt tykk duk og lagt oppå. Også har jeg snekret karmer der det ikke er duk. Altså, veldig lettstelt! Så mens de andre rundt meg luker, så jobber jeg for større avling og med beskjæring og lignende.