Dronningen

Jeg vil gjerne få introdusere en rose jeg er veldig glad i. Queen Elisabeth.

Jeg hatt henne i to hager og stor suksess hver gang.
Jeg liker roser som ikke har mengder av kronblader og dronningen er sånn midt på treet i så henseende.

Jeg har hatt henne i full sol, og i nesten full skygge. Stor suksess begge deler. Hun liker god jord, så jordforbedring er smart, men sånn er vel alle roser. Hun blomstrer fra juni og frem til frosten, lukter ikke så mye, men blir høy og fin. Hun blir iallefall 1,50 cm hos meg. Jeg har også forsøkt henne som hekk og har plantet to rader i dybden paralell forskjøvet og det ble en veldig fin hekk. Det eneste som får henne til å sture litt er mye regn, da kan knoppene finne på å ikke springe ut. Ellers anbefaler jeg denne royale damen på det varmeste og jeg skal alltid ha henne i min hage!

Fargen er fra sart lys rosa, til mer knall rosa.
Jeg kaller henne "Royalise"

Kommentarer

Anonym sa…
for ett flott bilde!
Jeg husker dronninga med mye skarpere farge enn dette, men det er jo barndomsminner ;)

Kjempeflott at du er med på konkuransen! Men du må nesten gi henne ett egennavn så jeg kan lett skille henne fra andre Dronning Elisabeter ;)

Og takk for godord om fuglene mine. Vær du sikker, det kommer til å komme mengdevis med fuglebilder, jeg må bare få litt fugler tilbake igjenn.. (de har visst funnet bedre jaktmarker nå gitt).
Lin sa…
Ja jeg er enig. Hun er lys på dette bildet, men det er tatt i fjor og da regnet det hele sommern. Kan være det som er grunnen, jeg vet ikke. Jeg har bildere fra senere i sesongen og årene før som er noe mørkere. Mer klar cerise liksom.

Jeg døper henne "Royalise" :)

Mvh Lin
Min Verden sa…
Hun er vakker - vakker :) Nydelig bilde. Hanne
liven sa…
Hei!!
Jeg søkte på stokkroser på google og da kom din blogg frem:O)

Har du noe peilig på disse......om de skal såes nå eller hvordan jeg skal gjøre det??
Synest de er så nydelige og har så lyst å ha de i hagen til neste år.
Mvh Liv
Lin sa…
:) Stokkroser ja ... uff, nei jeg er ingen ekspert. Jeg sådde i våres og plantet ut. De har i år produsert horder av blader, også neste år skal de blomstre. De blomstrer andre året. Jeg vet mange sår dem rundt nå, men dette vet jeg ikke noe om. Om det er mulig å ha dem ute om vintern ville jeg foretrekke det. De tiltrakk seg utrolige mengder lus inne i planterommet i våres... :(
På Hagegal kan du sikkert spørre noen som vet langt mer om dette enn meg :)
Lykke til iallefall. Send meg mail om du vil ha detaljer om hvordan jeg gjorde det, eller adresse osv til hagegal :)

Lykke til!

Mvh Lin